ZUS blokuje dokumenty, Rzecznik apeluje do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o podjęcie działań naprawczych

To jest pilne

Rzecznik informował już, iż zgodnie z literalną interpretacją przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przedsiębiorcy, którzy korzystali z Małego ZUS (od lutego 2020 r. – Małego ZUS Plus) w latach 2019-2021, a następnie przez dwa lata: 2022, 2023 opłacali standardowe składki na ubezpieczenia społeczne, od stycznia 2024 r. mają prawo ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus.

 

Do Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców zgłaszają się przedsiębiorcy, którym ZUS blokuje, unieważnia, odrzuca dokumenty ubezpieczeniowe dotyczące preferencyjnego oskładkowania nazywanego Małym ZUS Plus.

Praktyka odrzucania dokumentów bez rozpoznania sprawy w drodze decyzji administracyjnej podlegającej kontroli sądowej sama w sobie stanowi naruszenie praw przedsiębiorców. Niestety z relacji przedsiębiorców wynika, iż Zakład stosuje tez inne reperkusje.

 

Zakład przestrzega o możliwości nałożenia kary grzywny w wysokości do 5000,00 złotych za składanie rzekomo nieprawidłowych dokumentów ubezpieczeniowych, pomimo iż nie dysponuje prawomocnym orzeczeniem sądu powszechnego, na podstawie którego mógłby chociaż domniemywać, iż interpretacja ZUS jest nie do podważenia.

A zgodnie z Kodeksem wykroczeń odpowiedzialności za wykroczenie podlega ten tylko, kto popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony przez ustawę, nie popełnia wykroczenia ten, komu nie można przypisać winy.

 

Zakład informuje o możliwości wstrzymania wypłaty zasiłku chorobowego, pomimo iż dokonanie zgłoszenia z kodem właściwym dla ww. preferencji składkowej w żaden sposób nie odpowiada żadnej z przesłanek do wstrzymania wypłaty zasiłku wskazanej w art. 66 ustawy zasiłkowej.

 

Wskutek działań Zakładu przedsiębiorcy w systemie e-WUŚ (elektroniczna weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców) widnieją jako osoby nieuprawnione do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, pomimo iż sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej jest równoznaczny z podleganiem ubezpieczeniu zdrowotnemu, a tym samym oznacza, iż mają oni bezwzględne prawo do świadczeń.

 

Działania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych stanowią formę nadużycia pozycji organu, który dysponuje kapitałem osobowym, technicznym i finansowym, wobec przedsiębiorców o najniższych dochodach, czyli siłą rzeczy dysponujących najskromniejszymi narzędziami służącymi do obrony swoich praw.

Wobec praktyk Zakładu Rzecznik ponownie zwrócił się do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jako organu nadzorującego zgodność działań Zakładu z obowiązującymi przepisami prawa o podjęcie działań naprawczych.

93 Comments on “ZUS blokuje dokumenty, Rzecznik apeluje do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o podjęcie działań naprawczych”

  1. A gdyby w kwietniu zawiesić działalność na miesiąc to po odwieszeniu 1 maja w/g toku myślenia zusu powinno być prawo do malego zus plus. Czy to jest słuszna koncepcja? Proszę o radę.

  2. Przerejestrowują w zus na siłę z kodem 0510. Co robić teraz z deklaracją DRA za luty? Według małego ZUS nie trzeba składać a według dużego trzeba co miesiąc.

  3. Ja dostałam odpowiedź z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:

    “Szanowna Pani,
    w związku z pismem z dnia 19 lutego 2024. dotyczącym regulacji z zakresu Małego ZUS Plus, Departament Ubezpieczeń Społecznych, , uprzejmie informuje:
    Kwestia obowiązku ubezpieczeń społecznych została uregulowana przepisami ustawy
    z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1230, ze zm.).
    Osoby prowadzące pozarolniczą działalność (w tym gospodarczą) podlegają obowiązkowo
    ubezpieczeniom społecznym w okresie od dnia rozpoczęcia do dnia zaprzestania
    prowadzenia tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności
    zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Z tego tytułu spoczywa na nich obowiązek opłacania składek na te ubezpieczenia. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność
    i podlegające z tego tytułu obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym
    i wypadkowemu, mogą – na swój wniosek – zostać objęte dobrowolnym ubezpieczeniem
    chorobowym. Podstawę wymiaru składek dla tych osób stanowi zadeklarowana kwota, która nie może być niższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego,
    przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek.
    Mając natomiast na względzie, że największe trudności związane z wywiązaniem się
    z obowiązku opłacania składek mogą wystąpić na początku prowadzenia działalności gospodarczej, przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych umożliwiają osobom, rozpoczynającym prowadzenie pozarolniczej działalności, w okresie pierwszych 24 miesięcy
    kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania tej działalności, opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne na preferencyjnych warunkach tj. od zadeklarowanej przez
    siebie kwoty, nie niższej jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. Osoba prowadząca działalność może zadeklarować jako podstawę wymiaru składek kwotę wyższą od obowiązującego minimum – zwłaszcza w okresach osiągania wyższych dochodów. Ma jednak prawo opłacać także w takich okresach składki od ustalonej najniższej podstawy
    wymiaru.
    Od 2019 r. osoby fizyczne prowadzące firmę na własny rachunek – po spełnieniu
    określonych warunków – mogły opłacać składki ZUS, których wysokość uzależniona była od kwoty uzyskiwanego przez nie przychodu z tytułu działalności gospodarczej.
    Podczas projektowania ulgi w 2019 r., przyjęto założenie, że rozwiązanie to ma obejmować przedsiębiorców prowadzących działalność na mniejszą skalę. Ulga jest kierowana do osób, dla których koszty ubezpieczeniowe stanowią bardzo poważne obciążenie finansowewzględem uzyskiwanych przypływów pieniężnych. Dlatego też wprowadzono limit
    przychodowy kwalifikujący przedsiębiorcę do skorzystania z ulgi.
    Powyższa regulacja uległa zmianie i od 1 lutego 2020 r. osoby prowadzące działalność mogą opłacać składki w wysokości uwzględniającej zarówno przychody, jak i dochody z tytułu działalności gospodarczej. Aby skorzystać z omawianej preferencji w danym roku, przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub innych przepisów szczególnych, a jego przychód z tytułu działalności gospodarczej w poprzednim roku
    kalendarzowym, jeśli prowadzona ona byłaprzez cały rok, nie może przekroczyć kwoty 120 000 złotych. Zgodnie z art. 18c ustawy o 6 systemie ubezpieczeń społecznych podstawa wymiaru składek
    na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób prowadzących tzw. „małą działalność
    gospodarczą plus”, których roczny przychód z tej działalności uzyskany w poprzednim roku
    kalendarzowym nie przekroczył kwoty 120 000 złotych, uzależniona jest od dochodu
    z pozarolniczej działalności w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób
    fizycznych, uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym.
    Podstawa wymiaru składek nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku.
    Z powyższej ulgi nie mogą skorzystać osoby, które ustalały podstawę wymiaru składek
    na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.
    Do powyższych limitów wlicza się, jako pełny miesiąc, każdy miesiąc kalendarzowy,
    w którym osoba odpowiednio ustalała podstawę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na ww. zasadach lub prowadziła pozarolniczą działalność gospodarczą przez co najmniej jeden dzień kalendarzowy.
    Istotnym jest, że jednym z celów ograniczenia czasowego „Małego ZUS Plus” była potrzeba
    zapewnienia odprowadzania do systemu ubezpieczeń społecznych składek w wysokości umożliwiającej przedsiębiorcom otrzymywanie godziwych świadczeń, w tym zwłaszcza emerytury w przyszłości.”

  4. Ja trochę dodałam do tekstu Anuli i powysyłałam takie maile.

    “Szanowny Panie Pośle,
    Piszę imieniu swoim i tysięcy mikroprzedsiębiorców, którzy od stycznia 2024r toczą nierówną walkę z ZUS, broniąc prawa do ponownego skorzystania z ulgi tzw. Mały ZUS Plus. Czy mógłby Pan zainteresować się tematem ponownego przystąpienia w bieżącym roku do tzw. małego ZUS plus przez mikroprzedsiębiorców osiągających roczne przychody poniżej 120 tysięcy złotych? Osoby, które korzystały z małego ZUS plus w latach 2019 – 2021r nie mogą, zdaniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ponownie skorzystać z tego przywileju od 01 stycznia 2024r. ZUS twierdzi, że będą mogły ponownie przystąpić do małego ZUS plus dopiero od 2025r. ZUS blokuje elektroniczną wysyłkę dokumentów, przysyła pisma o odmowie (nie wydaje decyzji administracyjnych), unieważnia przesłane do nich deklaracje, wszczyna postępowania. Czy nie miało być tak, że po pięciu latach będzie można przystąpić do małego ZUS plus ponownie, jeśli nie przekroczy się progu przychodowego. Do dziś na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii jest informacja, że cykle są pięcioletnie, czyli że od 01.01.2024r. rozpoczyna się nowy pięcioletni okres, w którym przez trzy lata można korzystać z małego ZUS plus https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/maly-zus-plus
    Czy ktoś z rządzących mógłby “wyjaśnić” ZUS-owi co oznacza, że: “Ulga przysługuje przez trzy lata w ciągu pięciu lat, a po upływie tego okresu – od nowa”? Tak dokładnie jest to napisane na stronie ministerstwa.

    Z interwencją do Pana Premiera Donalda Tuska wystąpił jeszcze w styczniu Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców: https://rzecznikmsp.gov.pl/zus-wprowadza-w-blad-przedsiebiorcow/
    Pismo zostało dostarczone do kancelarii premiera 17 stycznia i podobno zostało przekazane następnego dnia do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Od tamtej pory nic się nie dzieje. Mam wrażenie, że rządzący postanowili przeczekać i liczą na to, że jak ZUS będzie przedsiębiorców gnębił i zastraszał, to odpuszczą. https://rzecznikmsp.gov.pl/zus-blokuje-dokumenty-rzecznik-apeluje-do-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-o-podjecie-dzialan-naprawczych/
    Sprawa dotyczy osób, które prowadzą małe jednoosobowe działalności, najczęściej w usługach i których nie stać na prawników i sądzenie się z machiną państwa.
    A jest to walka o kilka – kilkanaście tysięcy złotych różnicy w obowiązkowych składkach ZUS w ciągu roku. Większość z nas przez ostatnie dwa lata (ciężkie lata) czekała z nadzieją na możliwość ponownego skorzystania z tej ulgi, która pozwoli nam trochę odetchnąć w tych ciężkich czasach. Niestety ZUS interpretuje przepisy na swoją korzyść.
    Praca tylko po to by opłacić składki nie ma sensu, pozostaje nam polikwidować działalności – zarejestrować się w PUP i żyć z zasiłków na koszt Państwa. Czy wtedy Państwo nas dostrzeże? Dodatkowo Państwo polskie traktuje nas przedsiębiorców nierówno? Dlaczego przedsiębiorcom, którzy w 2023 roku przez trzeci rok z rzędu korzystali z ulgi Mały ZUS Plus, przywilej ten został przedłużony na kolejny czwarty rok, a nam, którzy przez ostatnie dwa lata opłacaliśmy pełne, wysokie składki odbiera się prawo do ponownego skorzystania z tej ulgi? Czy rząd może zająć jednoznaczne stanowisko, odnośnie interpretacji przepisów, które będzie respektowane przez ZUS?”

  5. Ponawiam propozycję utworzenia grupy na fb. Owczem istnieje parę grup np ta z linku od Wojtka https://www.facebook.com/groups/543004296186218/?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=1737320666754569, ale tam jest wszystko, a mi chodziło o grupę tylko dla nas – poszkodowanych w tej konkretnej sprawie. Naprawdę będzie nam szybciej wymieniać informacje, przesyłać pliki itp. Dodatkowo latwiej nas będzie znaleźć osobom, które nie tafiły jeszcze tutaj na stronę rzecznika z komentarzami. Czy ktoś się czuje na siłach stworzyć i poadministrować taką grupą?

  6. Błąd jest, przepraszam.

    Dziś odezwał się jeszcze jeden poseł z Polski2050.
    Oto jego odpowiedź:
    “Szanowna Pani,
    dziękuję za zaufanie. Zdecydowanie zainteresujemy się jako Klub tym tematem. Zabieram pismo od Pani do Warszawy i poszukam przestrzeni, aby zgłosić ten problem. Może w ramach zapytania poselskiego, a może uda się zgłosić temat do odpowiedniej komisji.
    Z wyrazami szacunku”

  7. Pani Anulo wprawdzie drobny błąd się zakradł bo powinno być: “Osoby, które korzystały z małego ZUS plus w latach 2019-2021” a poza tym pismo ok i dobra robota z tą wysyłką do posłów oraz senatorów. Tak trzymać. Ze swej strony powiem tylko że ZUS dalej pnie się na wyżyny absurdu w tym temacie bo u mnie na ZUS PUE mimo prawidłowo złożonych dokumentów rozliczeniowych wygenerował kompletnie błędny dokument DRA za 01.24. Oczywiście wyliczył wartości ubezp. społ. wg “Dużego ZUS” ale zostawił nie wypełniony bardzo ważny blok X brak kodu i podstaw ubezpieczeń !!!.

  8. Ja napisałam do wszystkich takie maile jak poniżej. Oczywiście zmieniałam Pana Posła na Panią Poseł i Pana Senatora na Panią Senator.
    Adresy mailowe wzięłam ze strony sejmu i senatu. Trochę zabawy z tym było, ale wysłałam do wszystkich posłów i senatorów Koalicji Obywatelskiej, Polski 2050, Polskiego Stronnictwa Ludowego i Lewicy. Dziś dostałam odpowiedź zwrotną od jednego posła i jednego senatora. Czyli łącznie trzy odpowiedzi. Wszyscy z Koalicji Obywatelskiej.

    Szanowny Panie Pośle.
    Czy mógłby Pan zainteresować się tematem ponownego przystąpienia w bieżącym roku do tzw. małego ZUS plus przez mikroprzedsiębiorców osiągających roczne przychody poniżej 120 tysięcy złotych?
    Osoby, które korzystały z małego ZUS plus w latach 2019 – 2022 nie mogą, zdaniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ponownie skorzystać z tego przywileju od 01 stycznia 2024r.
    ZUS twierdzi, że będą mogły ponownie przystąpić do małego ZUS plus dopiero od 2025r.
    ZUS blokuje elektroniczną wysyłkę dokumentów, przysyła pisma o odmowie (nie wydaje decyzji administracyjnych), wszczyna postępowania.
    A miało być tak, że po pięciu latach będzie można przystąpić do małego ZUS plus ponownie, jeśli nie przekroczy się progu przychodowego (notabene nie zmienianego od pięciu lat).
    Do dziś zresztą na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii jest informacja, że cykle są pięcioletnie, czyli że od 01.01.2024r. rozpoczyna się nowy pięcioletni okres, w którym przez trzy lata można korzystać z małego ZUS plus.
    https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/maly-zus-plus
    Podobna informacja widnieje też na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów:
    https://www.gov.pl/web/premier/maly-zus-plus
    Do ubiegłego roku również ZUS zajmował takie stanowisko, od tego roku zmienił zdanie.
    Z interwencją do Pana Premiera Donalda Tuska wystąpił jeszcze w styczniu Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców:
    https://rzecznikmsp.gov.pl/zus-wprowadza-w-blad-przedsiebiorcow/
    Pismo zostało dostarczone do kancelarii premiera 17 stycznia i podobno zostało przekazane następnego dnia do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
    Od tamtej pory nic się nie dzieje.
    Zastanawiam się czy Pani Minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk nie dostała tego pisma z adnotacją: schować głęboko na dnie szuflady.
    Mam wrażenie, że rządzący postanowili przeczekać i liczą na to, że jak ZUS będzie przedsiębiorców gnębił i zastraszał, to odpuszczą.
    https://rzecznikmsp.gov.pl/zus-blokuje-dokumenty-rzecznik-apeluje-do-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-o-podjecie-dzialan-naprawczych/
    Sprawa dotyczy osób, które prowadzą małe jednoosobowe działalności, najczęściej w usługach i których nie stać na prawników i sądzenie się z machiną państwa.
    I którzy zwyczajnie się boją.
    A jest to walka o kilka – kilkanaście tysięcy złotych różnicy w obowiązkowych składkach zus w ciągu roku.
    Czy znajdzie się choć jeden poseł, który zada pytanie Pani Minister co dzieje się w tej sprawie?
    W przypadku chęci zajęcia się tym tematem, chętnie służę informacjami.

    1. W czwartek zajmę się pisaniem maili do pomorskich posłów z KO i Lewicy. Zrobię sprawdzam i zobaczę czy ktokolwiek się zainteresuje.
      Upublicznie też cała korespondecje wraz z decyzja ZUS. Myślę że warto aby jak najwięcej osób wiedziało jak się traktuje mikroprzedsiebiorców.

      Jedno jest pewne, brak reakcji posłów oznaczać będzie brak mojego głosu w nadchodzących wyborach.

    2. I super Anula, wysyłamy, jedyne co to taki chochlik mały, powinno być ” w latach 2019-2021″ chyba? ale to sobie każdy zmieni.

  9. Wszyscy popieramy Anulę. Musimy wysyłać maile do kogo się da … Ale może ktoś sie postara zredaguje i zamieści wzór takiego @ i liste adresów posłów i innych.
    Wtedy tylko kopiuj-wklej – podpis – i zasypiemy ich skrzynki @ – i co dziennie powtórka .

  10. Dzień dobry,

    popieram Anulę. Musimy wszyscy wysyłać maile do kogo się da. Zbierzmy siły razem. Ja też już wysłałem maile do ministerstw, telewizji.

  11. Dzień dobry,

    Anula ma rację, zbierzmy siły i wszyscy wysyłajmy maile gdzie się da. Ja też wysłałem przed chwilą do ministerstw. Jak będą mieli więcej maili to w końcu może coś się ruszy i ukrócą ten bandycki proceder ZUS-u.

  12. Mój znajomy dzisiaj zawiesił działalność. Powiedział, że postara się przeczekać w szarej strefie.

  13. Gratuliję Pani Anulu wytrwałości w zawiadamianiu posłów o naszej sprawie. Ja też już w styczniu próbowałem do lokalnych posłów nawet z Konfederacji ale nie mogłem się dodzwonić do ich biur poselskich. Do jednego wysłałem opis naszego sporu z zusem na e-mail ale do tej pory też nie dostałem odpowiedzi, jego biuro też nie odbiera telefonów.
    Miała Pani szczęście że chociaż jeden obiecał ale nie znaczy że coś zdziała. To jest totalna porażka z tymi posłami.
    Chyba trzeba już tylko kibicować Rzecznikowi. W mojej sprawie już wysłał pismo do ZUS żądając wydania decyzji o podleganiu ubezpieczeniu wg MZ+ czyli podstawy ustalanej zgodnie z art 18c Ustawy o ubezp. społ.
    Ostatnio z zusu dostałem śmieszne pismo, że nie złożyłem deklaracji DRA za 01.24, mimo że wcześniej składałem papierowe dokumenty z potwierdzeniem urzędowym. Przecież to jakiś absurd.
    ZUS musi ustąpić a my nie możemy się poddawać. Może też trzeba pisać do serwisów internetowych aby zdecydowanie przedstawiały interpretację tego zagadnienia bardziej krytyczną wobec zusu.

  14. Przed chwilą odebrałam ponowne pismo z ZUS, informujące o zakończeniu postępowania, choć od odebrania poprzedniego o wszczęciu postępowania minęły dopiero 4 dni.
    Znów piszą, że mam 7 dni na ustosunkowanie się do zebranego materiału dowodowego. Dodzwonić się nie można.
    Nie ustąpię!
    Wysłałam maile do wszystkich posłów Koalicji Obywatelskiej (łącznie z premierem, przecież też jest posłem) z opisem całej sytuacji i linkami do stron Rzecznika MŚP, Ministerstwa Rozwoju i Technologii i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ( na ich stronach cały czas jest informacja, że ulga jest cykliczna, przysługuje przez trzy lata w ciągu pięciu lat, a po upływie tego okresu – od nowa).
    Wysłałam też maile do TVN, TVN24 i Radia Zet.
    Dostałam odpowiedź tylko od jednego! posła, że zajmie się sprawą. Media milczą.
    Przykre to wszystko.

    Może też wysyłajcie maile do posłów, adresy są na stronie Sejmu.
    Dziś będę wysyłać do senatorów.
    Nie możemy tylko biadolić w internecie.

    1. Ja też wysłałam maila do KPRM – został odesłany do Departamentu Ubezp. Społecznych w ministerstwie. Czyli kancelaria premiera nie wypowiada się w tym temacie . Równolegle wysłałam pismo właśnie do Departamentu Ubezp. Spolecznych – w odpowiedzi przytoczyli cały przepis z ustawy i tyle – żadnego jasnego stanowiska, które mogłoby być jakąś podstawą do roszczeń przed ZUSem.

  15. Jest nas kilkadziesiąt tysięcy firm w takiej sytuacji. Musimy twardo stać przy swoim. Składać dokumenty pocztą polską jak nie przechodzi elektronicznie. Muszą pęknąć. DRA z pomniejszoną składką mały ZUS plus co miesiąc mimo że nie wymagają. Za duża afera już się zrobiła.

    1. Dokładnie tak !!! Nic nie zmieniajcie !!
      Właśnie wysłałem im wniosek o decyzję plus DRA za luty – jako odpowiedź na pismo o błędach ( wszyscy dostają takie same wg wzoru – ważne – 7 dni na odpowiedź -by sami nie poprawili – a potem odwołanie w terminie od decyzji – wstrzymuje ich decyzję :)…)
      Fajnie by było jakbyśmy tu zamieszczali wzory – szablony pism i pozwów – będzie łatwiej !!!!
      Ja zaczynam 🙂 …. pismo o wniosek wysłałem o treści :

      W odpowiedzi na pismo z dnia 23.02.2024 r. nr 030000/70/2024-UBS-……………..xxxxxx,
      kwestionujące poprawność złożonych przeze mnie dokumentów ubezpieczeniowych.
      Wnoszę o wydanie decyzji administracyjnej w powyższej sprawie, od której będzie
      przysługiwało mi odwołanie do Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.
      Powołując się na te same przepisy [1] moja interpretacja jest zgoła odmienna.
      Co postaram się dowieść przed sądem.
      W załączeniu składam poprawnie wypełniony dokument ZUS DRA za 02/2024 r.

  16. Czy komuś udało się dodzwonić do rzecznika i ustalić co mamy dalej robić? Czy w przypadku kiedy otrzymamy z ZUS pismo, że mamy zmienić dokumenty, kod itd. to mamy to zrobić czy nie? I jakie składki mamy teraz płacić?

    1. Nie zmieniać kodu, nie składać korekt. W odpowiedzi na pismo z ZUS wysłać z konta zus pue pismo POG w którym sie żąda od ZUSu wydania decyzji administracyjnej odnośnie odmowy przyznania ulgi Mały Zus Plus od stycznia 2024r.
      Wysłać zdjęcia/skany wszystkich dokumentów/deklaracji, które od stycznia przesyłało sie do ZUS na maila biura rzecznika oddział w Gdańsku. Oni w naszym imieniu też będą występować do ZUSu o wydanie decyzji administr (jeśli ktoś sam tego nie zrobił), a po jej otrzymaniu (zapewne odmownej) będą występować w naszym imieniu przed Sądem.
      Ja opłaciłam składkę pełną za styczeń, na koncie widnieje jako nadpłata.

  17. Dzień dobry
    ja dostałam pismo 20 lutego 2024 roku o tym, że muszę się w ciągu 7 dni przerejestrować na duży Zus. Dzisiaj mija 7 dni właśnie byłam w miejscowym oddziale zus i Panie powiedziały, że nic się nie zmieniło w w tej sprawie i mogę poczekać na decyzję z ZUS, a potem iść do sądu. Mam już przygotowane dokumenty ze zmianą kodu na 05 10 00, ale jeszcze cały czas waham się co robić. Do sądu nie pójdę, raczej będę płacić duży zus przynajmniej jak zamknę działalność po 25 latach to dostanę kuroniówkę i tyle. Smutne to wszystko.

  18. W dniu dzisiejszym odebrałam “Pismo w sprawie złożenia dokumentów ubezpieczeniowych”, w którym wiadomo, ZUS podaje oczywiście swoją formułkę, a w ostatnim zdaniu “Prosimy o złożenie dokumentów zgłoszeniowych i deklaracji rozliczeniowej ZUS dra za 1/2024 z kodem tytułu ubezpieczenia 051000 w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma”.
    Czy ktoś się w końcu zajmie naszą sprawą czy jednak nadal walka o stołki?

  19. Mam odp ZUSu na przesłane do nich pytanie: JEŻELI MOŻNA USTALAĆ PODSTAWĘ SKŁADEK ZUS PRZEZ 36 M-CY
    W OKRESIE 01.01.2019 DO 31.12.2023 ZGODNIE Z ART. 18C UST.11 PKT 6 USTAWY O UBEZPIECZENIACH
    SPOŁECZNYCH, TO DLACZEGO NIE MOŻNA STOSOWAĆ W/W PRZEPISU PRZEZ 36 M-CY W CIĄGU
    OSTATNICH 60 M-CY CZYLI W CZASIE OD 01.02.2019 DO 31.01.2024 ?
    “Jeśli nie zgadza się Pan z naszym stanowiskiem w sprawie odmowy przystąpienia do ulgi
    „Mały ZUS plus”, może Pan wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji w zakresie ustalenia
    podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne od stycznia 2024 r., od której
    będzie Panu przysługiwało prawo odwołania do Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych”.
    Pytanie okazało się za trudne dla urzędników w ZUSie.
    Poza tym sytuacja się nie zmieniła od poprzedniego mojego wpisu. Nie wiem tylko na co czeka ministra Królewna Agnieszka. Chyba śpi głębokim snem od ponad miesiąca i nie ma księcia co by ją…….

  20. Wczoraj przyszło kolejne pismo z ZUS, anulujące poprzednie i stwierdzające, że jednak nie mam prawa do małego ZUS plus. Między napisaniem przez ZUS pierwszego i drugiego pisma minęły trzy dni.
    Oprócz tego przyszło zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia prawidłowości zgłoszenia do ubezpieczeń. Wszystkie pisma podpisane przez tę samą urzędniczkę.
    Na PUE widnieję z kodem 0590. Widoczna wcześniej nadpłata została rozliczona na składki za styczeń, zadłużenia na dzień 26.02.2024r. nie ma, pokazała się deklaracja DRA II.
    To wszystko są jakieś jaja!
    Mam tylko nadzieję, że pismo o wszczęciu postępowania będzie skutkować decyzją administracyjną, od której będzie się można odwołać do sądu.
    Czy ktokolwiek z biura rzecznika czyta te nasze wpisy?
    Co mamy robić?

    1. Hej , u mnie podobnie, nie dostałam żadnych pism, w PUA pojawiły się błędy przy DRA, składki rozliczone w styczniu. Na PUA widnieje z kodem 0590. Zastanawiam się co robić dalej. Napisałam do Rzecznika, rozumiem, że mamy czekać na decyzje administracyjne, ale w tym czasie co, składać kolejne deklaracje jak na Małym Zusie? To jest wszystko jakiś żart. Najlepsze jest to, że pod koniec 2023 pisałam do kilku księgowych z pytaniem czy od lutego mogę być ponownie na małym zusie plus, od tego uzależniałam swoją decyzję czy kontynuować działalność. Wszyscy potwierdzili. Dzisiaj z kolei nikt nie wie co robić. Wychodzi na to, że trudno w tym kraju polegać na specjalistach bo w efekcie końcowym instytucje mogą interpretować jak chcą. To jest wszystko jakiś cyrk.

      1. Asiu, ludzie wybrali w wyborach taki rząd. Tego się można było spodziewać. Oni nie będą słuchać nas najmniejszych przedsiębiorców. Liczy się kasa. Polak mądry po szkodzie. Po wyborach zmienia się interpretacje na taką jaką ONI rozumieją!!! Nie tylko zmieniają interpretację o Mały zusie, a także o zasiłkach i tak już będzie. Sami przedsiębiorcy strzelili sobie w kolano, pozostaje nam w następnych wyborach wybrać normalny rząd, który słucha ludzi!!! A w naszej sprawie małego zusu nic się nie dzieje i nie będzie działo ze strony tuska i spółki. Smutne to! Ja płacę duży ZUS, a zostawiam dokumentację na mały zus, taką poradę otrzymałam.

  21. Kochani nie odpuszczajcie tak łatwo! Mamy prawo do ZUS Plus i trzeba tego bronić! Jeśli potulnie zaczniemy płacić duże składki to nigdy więcej w żadnej sprawie nie będą się z nami liczyć!

  22. Ciekawa sytuacja wystąpiła u mnie dziś na ZUS PUE po wcześniej złożonych dokumentach papierowych ZWUA-ZUA oraz DRA2 i DRA za 01.24. Oczywiście tak już ktośj pisał, saldo miesięczne za 01.24 jest zerowe a saldo bieżące z nadpłatą w wys. wpłaconej składki wg MZ+ ale co istotne został zarejestrowany na koncie pierwszy w tym roku dokument DRA2 !!!. Czyli na platformie ZUS PUE formalnie dalej jestem na Dużym ZUSie z kodem 0510 ale z podstawą do składek w Małym ZUSie Plus !!! Niezły dziwoląg. Czyżby ZUS zaczął nieudolnie “pękać” w tej swojej interpretacji ?

  23. Mimo złożenia prośby o rejestrację do Mały ZUS na dzienniku podawczym i proszenia jeśli będzie odmowa to na piśmie to po 24 dniach brak odpowiedzi.
    Zapłaciłem normlany ZUS.
    Bezczelnością pracowników w ZUS było nie przyjęcie rejestracji do Mały ZUS, a jak mam problem to będą wzywać ochronę.

  24. Wysłałem m.in. takie oto pytanie w piśmie ogólnym do ZUS :

    Jeżeli można ustalać podstawę składek ZUS przez 36 m-cy w okresie 01.01.2019 do 31.12.2023 zgodnie z art. 18c ust.11 pkt 6 Ustawy o ubezpieczeniach społecznych to dlaczego nie można zdaniem ZUS stosować w/w przepisu przez 36 m-cy w ciągu ostatnich 60 m-cy czyli w czasie od 01.02.2019 do 31.01.2024 ?

    Pewnie to trochę potrwa zanim odpowiedzą albo czy wogóle odpowiedzą, ciekawe czy zdobędą się na jakąś racjonalną próbę zmierzenia się z tym dla nich niewygodnym pytaniem ?
    No a odnośnie przypadków wyrejestrowania z ubezpieczeń w tym zdrowotnych niektórych ubezpieczonych to też kolejny skandal bo zestaw ZWUA -ZUA z kodem “600” (inne przyczyny wyrejestrowania) tak nie powinien działać nawet jak nie przyjmą ZUA bo wtedy kod “600” stanie się bezsadny. Taki przypadek byłby tylko tymczasowo możliwy gdyby ZWUA było z kodem “100” (ustanie tytułu ubezp.).

    1. Super zapytanie!Gratuluję pomysłu. Na pewno teraz w zusie “styki im sie” palą zanim coś odpowiedzą

  25. Zgłoszenie z kodem 059000 złożyłam w ZUS osobiście 31 stycznia 2024r. wraz z pismem, że jeżeli ZUS podtrzymuje swoje błędne stanowisko, że mały zus plus w bieżącym roku mi nie przysługuje, to proszę o wydanie decyzji na piśmie. W dniu 20 lutego 2024r. złożyłam osobiście w ZUS deklaracje DRA i DRA II za styczeń i zapłaciłam wynikające z deklaracji składki.
    W dniu 21 lutego 2024r. odebrałam list polecony z ZUS, w którym czarno na białym ZUS uznał, że od dnia 01.01.2024r. mogę skorzystać z uprawnienia “Mały ZUS plus”.
    W Płatniku nadal jest informacja, że brak uprawnień do zgłoszenia z kodem 059000, deklaracje rozliczeniowe mają błędy krytyczne, na PUE zapłacona składka za styczeń widnieje jako nadpłata.
    Ktoś coś z tego rozumie?
    Korzystałam z Małego ZUS plus od 01.01.2019r. do 31.12.2021r., potem od 01.01.2022r. do 31.12.2023r. byłam na “dużym” zusie. Działalność nie była zawieszana.

    1. “Ale jaja,ale jaja” cytując znaną panią minister , a później europosłankę. U mnie też wyszła nadpłata na koncie. Zrobiłem prawie tak samo , z wyjątkiem tego dodatkowego listu do zus. Na razie coś nie widzę na PUE deklaracji DRA chociaż zaniosłem DRA i DRA2. Widać tylko DRA2. Czy mam się bać ? Jeszcze dodam , że dostałem to głupie pismo ze stekiem bzdur , które znają wszyscy pokrzywdzeni. Pozdrawiam

  26. Panie Wojtku i podobni – poszperałem w internecie w latach 2019/2020 … na stronie zus jest tak napisane :
    Jak długo możesz korzystać z „małego ZUS plus”
    Niższe składki na ubezpieczenia społeczne możesz opłacać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia działalności gospodarczej.
    Ważne!
    Jako miesiąc kalendarzowy przyjmij każdy miesiąc, w którym podlegałeś ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu co najmniej jeden dzień.
    I co tu więcej tłumaczyć !!
    A teraz lepiej !!!!! Znalazłem taki artykuł na stronie rządowej : gdzie jasno jest napisane że to cykliczna ulga !!!
    https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/maly-zus-plus
    Warto skopiować i dołączyć do akt sądowych !!!!!!!

  27. A jak przyjmą Ci zwua ( bo złożone jest prawidłowo ) a nie przyjmą zua ( bo uznają, że Ci się nie należy)? Będziesz wyrejestrowana i nie zarejestrowana. I nie ma znaczenia ile płacisz bo to i tak będzie szło w kosmos a nie na Twoje konto bo Twoje konto jest wyrejestrowane – nie ma go. I tu jest problem. To skandal, że rząd lekceważy tak poważny problem

  28. Dostałem od ZUS-u dzisiaj pismo o nieuznaniu moich deklaracji zgłoszeniowych na mały zus plus z kodem 059000 . Każą mi się przerejestrować. Powołują się błędnie na artykuł 18c ustawy o systemie ubezpieczeń ,który jest kluczem sporu rzecznika mśp z rządem. Złożyłem już DRA i DRA 2 i zapłaciłem składki te wyższe na wszelki wypadek. Pismo szło 2 tygodnie. Co mam teraz zrobić?

  29. Z ZUSem trzeba twardo nie wymiękać, składać skutecznie DRA2 i DRA za 01.24 papierowo bezpośredniow w oddziale albo pocztą za potwierdzeniem odb.. Dziś, jutro ZUS pozna skalę sprzeciwu i jak będzie ona wielka to bardzo możliwe że sam odpuści.

  30. Dzisiaj 20 lutego. Czyli termin “6 ” i dalej nie ma rozwiązania naszego problemu. Wczoraj zaniosłem ” w zębach” DRA+DRA2 wypełnione wg małego zus+ . Pani przyklepała pieczątki. Wcześniej, było ZWUA,ZUA na 0590 też przyklepane. Składkę za I’24 zapłaciłem na razie wyższą. Jak wyjdzie na nasze to będzie nadpłata na dalsze rozliczenia składki.

  31. Dzisiaj jest 20 lutego czyli termin “6”, a my dalej jesteśmy w “czarnej *****”. Pozdrawiam serdecznie wszystkich pokrzywdzonych przez ZUS.

  32. Napiszę i tutaj, bo to ważne: Niestety “Dura lex sed lex”……. Ktoś namieszał płatnikom i przedsiębiorcom w głowie albo specjalnie tak skonstruował przepisy….. Przepis mówi , że Mały ZUS Plus trwa maksymalnie 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia działalności. I kluczowe jest tutaj słowo “ostatnich ” oraz “miesięcy”. Jak weźmiemy pełne miesiące w ciągu ostatnich 60 miesięcy, to niestety wyjdzie, że w styczniu 2024 się nie przerejestrujemy, bo nie minie pełnych 60 miesięcy, w których było 36 miesięcy małego zus plus. Minie dopiero 1 lutego 2024 a więc prawo do rejestracji przysługiwać będzie z początkiem 2025 roku. Dlaczeo w takim razie nie można się zarejestrować ponownie na Mały Zus Plus od 01 lutego 2024 tylko z początkiem 2025 roku???? PORA ZMIENIĆ PRZEPISY ALBO NAJLEPIEJ ZNIEŚĆ OGRANICZENIA CZASOWE MAŁEGO ZUS PLUS!!!!!!

    1. To jest nowy wymysł ZUSU. Wcześniej było jasne, że 36+24 cyklicznie – i tak mi tłumaczyli – pomęczysz się pan 2 lata a potem 3 małego ZUSU – wszystko było jasne do wczoraj.
      Ostatni rok to pracowałem tylko na nich. Teraz zatrudnili polonistów i kreatywnych prawników. Historia zna takie przypadki “….lub czasopisma ” ..
      W kupie siła nie dajmy się ” ……..”

  33. Napiszę i tutaj: Niestety “Dura lex sed lex”……. Ktoś namieszał płatnikom i przedsiębiorcom w głowie albo specjalnie tak skonstruował przepisy….. Przepis mówi , że Mały ZUS Plus trwa maksymalnie 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia działalności. I kluczowe jest tutaj słowo “ostatnich ” oraz “miesięcy”. Jak weźmiemy pełne miesiące w ciągu ostatnich 60 miesięcy, to niestety wyjdzie, że w styczniu 2024 się nie przerejestrujemy, bo nie minie pełnych 60 miesięcy, w których było 36 miesięcy małego zus plus. Minie dopiero 1 lutego 2024 a więc prawo do rejestracji przysługiwać będzie z początkiem 2025 roku. Dlaczeo w takim razie nie można się zarejestrować ponownie na Mały Zus Plus od 01 lutego 2024 tylko z początkiem 2025 roku???? PORA ZMIENIĆ PRZEPISY ALBO NAJLEPIEJ ZNIEŚĆ OGRANICZENIA CZASOWE MAŁEGO ZUS PLUS!!!!!!

  34. Wczoraj udało mi się złożyć DRA w placówce ZUS, chociaż pani niechętnie przyjęła dokumenty. Jest pieczątka, że wpłynęło. Teraz jak to odrzucą to mam nadzieję, że dostanę jakąś decyzję (chociażby odmowną), ale jakiś dokument mający moc prawną. Dodatkowo dzisiaj zauważyłem w PUE ZUS, że sami zmienili mi kod na 0510. Nie wysyłałem DRA pocztą, żeby później nie okazało się, że otrzymali “pustą kopertę”. Zapłacony mały ZUS względem wyliczeń. Teraz pozostaje czekać. Mam nadzieję, że niedługo okaże się czy trzeba będzie robić dopłatę czy też nie. Na razie wszędzie cisza nawet ze strony Pana Rzecznika :/

  35. Dzisiaj zaniosłem do oddziału DRA i DRA2 (na kopi pieczątka że wpłynęło), a jutro zapłacę tyle co wyliczyłem (mały zus) i tak co miesiąc puki nie będzie jednoznacznej decyzji. A jak będzie odmowna to do Rzecznika, a jak przegramy to im wyrównam z odsetkami i zamykam firmę po 26 latach. Pracować tylko na zus nie ma sensu.

  36. Witam wszystkich,
    jakie składki zapłacić jutro ? duże na wszelki wypadek żeby uniknąć np. blokady konta, czy te, które wychodzą z deklaracji? na pewno trzeba wysłać DRA II, która będzie odrzucona.
    Do biura rzecznika w Gdańsku, które zajmuje się sprawami z ZUS nie można się dodzwonić. Napisałam pismo do ZUS w sprawie wydania decyzji, ale to wszystko trwa, ZUS ma swój termin, potem rzecznik też ma 30 dni, ta sprawa dziś wydaje się naprawdę beznadziejna.

  37. ja im wysłałam zwua i zua przez POGa na ZUS_PUE, jeszcze tego by brakowało żebym na bandę darmozjadów traciła kasę na znaczki 😉 to samo zrobiłam z DRA+DRAII przez POG i palę franka, że nie znam przyczyny odrzucenia kompletów.

    1. Dorota, bardzo dobrze zrobiłaś. Ja dzisiaj też wyślę przez PUE ZUS , szkoda czasu i kasy na znaczek.

    2. A jak przyjmą Ci zwua ( bo złożone jest prawidłowo ) a nie przyjmą zua ( bo uznają, że Ci się nie należy)? Będziesz wyrejestrowana i nie zarejestrowana. I nie ma znaczenia ile płacisz bo to i tak będzie szło w kosmos a nie na Twoje konto bo Twoje konto jest wyrejestrowane – nie ma go. I tu jest problem. To skandal, że rząd lekceważy tak poważny problem

  38. No i skończyło się, na tym że trzeba było zapłacić mafi Zusowskiej pełną składkę, już 2 tys. Czy tych złodzieji kiedyś ktoś rozliczy z bezprawnego grabienia obywateli? Ehh

  39. Wysyłajcie pocztą polską. To teraz jedyna możliwość oprócz osobistego złożenia w ZUS.

  40. Witam wszystkich, może utworzymy grupę na fb? Będzie nam jakoś łatwiej wymieniać informacje, poza tym “w grupie siła “. Może wspólnie coś wymyślimy.

  41. Czy coś już wiadomo? Wysyłacie Państwo wypełnione druki pocztą? I w piśmie wnosicie o przesłanie decyzji w razie twierdzenia, że mały ZUS plus nam nie przysługuje?

  42. Dzień dobry,
    ale o jakim piśmie tu mowa jest ? Może też muszę wysłać, ale nie wiem co ?

  43. Dzień dobry.
    Co mam zrobić z moimi klientami ,których zgłosiłam na Mały Zus Plus ? DRA i DRA2 nie przechodzi. Chyba Ich poinformuję, że sprawa patowa .
    Nie wiem co dalej …

  44. Witam,
    skontaktowałam się z prawniczką, która jest też doradcą podatkowym i ona powiedziała mi, że jeśli pismo nie zawiera pouczenia że przysługuje odwołanie to nie jest żadna decyzja administracyjna. Poszperałam, jak wygląda decyzja i co zawiera, link tu:
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czym-jest-decyzja-administracyjna, artykuł kończy się;
    Ważne!
    Brak któregokolwiek z powyższych elementów może prowadzić do uznania, że dany akt administracyjny nie stanowi decyzji administracyjnej.
    a jednym z elementów jest “pouczenie o przysługującym odwołaniu” .
    Moje pismo nie zawiera takiego pouczenia więc jest tylko informacją a nie żadną decyzją w świetle prawa.
    Zatem pani z ZUS dobrze mówiła, że trzeba się zwrócić o wydanie decyzji. Można to zrobić przez PUE używając pisma POG a zdaniem tej prawniczki jest czas do 20-go bo wtedy też mija termin deklaracji.
    Może ja przesadzam i sprawa rozwiąże się sama, ale sami wiecie, jak prawo jest nieubłagane a naszą niewiedzę potem wyśmieją. Kogo stać na prawnika radzę się skonsultować.

  45. Zamiast zająć się odpowiedzią na pismo Rzecznika to Pan Premier walczy teraz o stołek po Prezesie ZUS z koalicjantem . A Prezes ZUS została usunięta przez Lewicę za pomoc w opracowaniu
    bubla jakim są wakacje od ZUS dla Przedsiębiorców
    Że też żaden dziennikarz nie zadał pytania na konferencjach prasowych Premiera czy Marszałka w tej sprawie .
    Pewnie tak niewygodnych pytań nie było w Scenariuszu.
    https://www.money.pl/gospodarka/wojna-tuska-o-zus-na-liscie-dwa-nazwiska-to-plan-wiekszej-gry-6995581526280864a.html

  46. Ja napisałem do nich na PUE (zadaj pytanie ZUS) zapytanie czy mały zus mi przysługuje – odpowiedź oczywista, ale opatrzona znakiem … i syg. sprawy …
    ..że przeanalizowali moją dokumentację i ustalili że nie ….. i to już jest dokument do sprawy o randze decyzji …… chyba bo nie jestem prawnikiem ani księgowym.

  47. Witam,
    widzę, że co oddział ZUS to inaczej, może jednak na wszelki wypadek napisać cokolwiek typu “zwracam się z prośbą o udzielenie pisemnej odpowiedzi na….”
    Ta sprawa to jeden wielki zły sen i marnotrawstwo naszego i ich czasu, pozdrawiam.

  48. Witam,
    mały update, pani z ZUS zadzwoniła i powiedziała, że w takim razie oni unieważniają ZWUA i wszystko zostaje po staremu, więc człowiek znów będzie ubezpieczony co prawda ze starym kodem 051000 ale chociaż do lekarza pójdzie. Czasem upór przynosi skutek.
    Powiedziała jednak coś, co mi w całej tej sprawie przez nadmiar wrażeń umknęło: otóż to pisemko z odmową rejestracji wysłane listem zwykłym nie jest żadną decyzją tylko informacją i nie wiem czy będzie miało ono jakąś wagę prawną w dalszym postępowaniu. Słowa “proszę się zwrócić o wydanie decyzji w tej sprawie przez PUE” mnie olśniły i bardzo jej podziękowałam. Czy ktoś z państwa pisał dodatkowo takie pismo, czy też macie zwykłe informacje. Czy wystarczy używając pisma POG na PUE napisać “zwracam się z prośbą o wydanie decyzji w sprawie odmowy do ponownego skorzystania z ulgi…..” nie jestem prawnikiem i nie wiem czy będzie to prawidłowe. Jeśli jest ktoś zorientowany poproszę o jakąś wskazówkę.
    Jeśli chodzi o Rzecznika MŚP to sprawy z ZUS-em prowadzi Gdańsk. Napisałam maila i przesłałam dokumenty, na razie bez odpowiedzi, ale jestem świadoma, że przezywają oni tam oblężenie przez ludzi takich, jak my i głęboko im współczuję. Dlatego pytam, co jeszcze można zrobić we własnym zakresie, żeby nie zwalać roboty na innych.
    Serdecznie wszystkich pozdrawiam.

    1. Pani Aniu, ja zaczęłam od wysłania POG, otrzymaliśmy pismo, że możemy dopiero od 01.01.2025r skorzystać ponownie z Małego ZUS Plus. Nie opatrzone artykułami, nie podparte wskazaną Ustawą. Nie, bo nie. Tak przeszkolili swoich pracowników w Inspektoratach, żeby wszyscy mówili jednym głosem, ponieważ zdarzali się tacy, którzy myśleli logicznie. Cóż, wszystkie dokumenty przesłane do Rzecznika wraz z wnioskiem i czekamy. Myślę, że nie ma co się kopać z koniem, skoro w żadnych wiadomościach nikt nie nagłaśnia sprawy. Co tam tacy mikro i mali przedsiębiorcy… ehh. Zmieniłam kod na 0510 i czekamy…., przynajmniej u lekarza zielone światło.

  49. Witam u nas nie ma żadnych pism ani decyzji
    Złożyliśmy do zus w dokumenty formie papierowej ZWUA/ZUS i co zus zrobił. Wykreśl i już, a przepraszam był jeden telefon od osoby która przedstawiła się że jest pracownikiem zus i że wykreślili z ubezpieczeń, ale nie zgłoszą nie bo nie i tyle. Jednym słowem to my jesteśmy dla zus a nie zus dla nas ubezpieczonych. Wniosek jest taki że teraz mamy nieubezpieczone osoby i jest wielki bajzel którego nit nie chce posprzątać a szanowna Pani Ministra milczy.

  50. Witam wszystkich,
    proszę sprawdzić na PUE czy jesteście państwo zarejestrowani, bo do mnie właśnie zadzwoniła pani z ZUS prosząc o zarejestrowanie klienta z kodem 05100. Odpowiedziałam jej, że dostałam pismo (zwykłym listem, co w tej sytuacji jest zadziwiające – np. brak konkretnej daty odbioru pisma), w którym jest napisane, że dostali dokumenty ZWUA/ZUA, które zostały unieważnione z uwagi na brak podstaw do kodu 059000, więc teoretycznie w systemie wszystko zostało po staremu .Okazało się jednak, że zarejestrowali ZWUA w systemie i człowiek jest nieubezpieczony. Na moją uwagę, że w piśmie jest wyraźnie “dokumenty zostały unieważnione” a nie “dokument ZUA został unieważniony” pani odpowiedziała, że dokumenty są rozdzielane po i robią je różne osoby więc ZWUA przeszła a ZUA nie. Powiedziałam, że to ich błąd i nie wyślę żadnego ZUA bo mam czarno na białym, że “dokumenty’ zostały unieważnione obydwa, które wysłałam. Tak czy siak człowiek jest bez ubezpieczenia, a ta wojenka zaczyna mieć coraz to nowe oblicza.

  51. i jak tam z tym zus-em Pani Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziała czy raczej nie ma ochoty odpowiedzieć, bo zegar tyka 20-sty luty zbliża się wielkimi krokami

  52. Brak słów, poprostu trzeba zrobic tak jak rolnicy i wyjść na ulice o może nas wkońcu zauważą.

  53. Ale nie ma problemów żeby wyliczyć i wydrukować. Wydrukuję i zaniosę im do oddziału (poświad. że wpłynęło na kopi). a następnie zapłacę mały zus tak jak wyliczyłem.
    Taki mam plan 🙂 i czekam na pisemną weryfikację – zbieram papiery – później wniosek do Rzecznika

  54. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej to chyba jakaś znajomka prezes ZUS. Na tyle wysłanych pism w sprawie małego ZUS- u i głosów przedsiębiorców, które na pewno do niej dotarły do teraz żadnej reakcji. A przedsiębiorcy siedzą jak na szpilkach bo termin 20 lutego się zbliża i nie wiedzą co dalej robić bo ZUS blokuje wysyłanie deklaracji rozliczeniowych. Nowy rząd obiecywał przedsiębiorcom lepsze jutro i niestety jak na razie tego lepszego jutra nie widać, przeciwnie jest wielka niewiadoma i zlanie totalne ludzi, którzy też przecież zasilają skarb państwa bo płacą podatki. A nowa Pani Minister jak milczała tak nadal milczy, nie odnosząc się w ogóle do sprawy jakby jej nie było. Wstyd Pani Minister Dziemianowicz – Bąk. Ma Pani w głębokim poważaniu ważne sprawy małych firm.

  55. W sumie to nie ma czego się spodziewać po nowym Rządzie i tych śmiesznych Ministrach często odklejonych od rzeczywistości… nadchodzą czasy, w których każdy sam ustanawia sobie prawo…

  56. W dniu wczorajszym dzwonił do mnie człowiek z ZUS i starał się nakłonić do przerejestrowania mojego klienta na kod 0510, a nawet próbował straszyć, że będą wysyłać pismo i że z urzędu go przerejestrują. Dość długo ciągnął rozmowę przekonując abym ja sama go przerejestrowała, przekonując, że jak się okaże, że jednak będzie można podlegać pod kod 0590, to z powrotem go przerejestruję. Odpowiedziałam, że jednak poczekamy na rozwiązanie tej sprawy przez Premiera.

  57. Trzeba wysłać DRA i DRA2 pocztą polską poleconym za potwierdzeniem odbioru. Wysyłka do 20.02 do północy- death line. Muszą przyjąć.

  58. A można wydrukować i pocztą wysłać ? Błąd krytyczny w wypełnionych deklaracjach się pojawia i nie można wysłać przez PUE. A nowa Pani Minister nabrała wody w usta ? Ani w tę stronę ani w drugą. Nie objęła żadnego stanowiska. Nowy rząd dalej pozwala ZUS-owi na samowolkę i naginanie przepisów. Zero zrozumienia dla małych firm i ze strony rządu i ZUS-u.

  59. Jak widać, nowy rząd starym zwyczajem dba tylko o swoje interesy a nie o przedsiębiorców. Nasz klient straci w tym roku kilkanaście tys z powodu zusowskiej samowolki. Zgłoszenie poszło,DRA złożyć się nie da

  60. To ciekawe że ZUS czekał tyle czasu żeby poinformować mnie że według nich nie spełniam kryteriów w formie telefonicznej w dniu 12 lutego 2024r cytując zapis (…36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy…) Oczywiście się z tym nie zgadzam. Dlaczego ZUS nie poinformował mnie o tym wcześniej na piśmie z podstawami prawnymi i co teraz…? Takie działanie ZUS według informacji od wielu znajomych jest powszechne. Wobec zmian przepisów prawa z koncem roku 2023 dotyczących niemal całkowitej blokady budownictwa mieszkaniowego na terenach wiejskich i podmiejskich na klasach gtuntu I-III gdzie brak jest miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (miażdząca większość), cała branża budowlana w szczególności mali przedsiębiorcy prowadzący głównie jednoosobowe działalności gospodarcze (nie zatrudnieni dodatkowo np w urzędach) bez braku możliwości skorzystania z małego zusu bedą mieć poważne problemy z utrzymaniem się na rynku.

  61. Na zus pue wszystko poblokowane, mimo wysłania prawidłowych dokumentów ZWUA i ZUA.
    Brak jakiejkolwiek możliwości wysłania za styczeń rozliczeń DRA i DRA2.

  62. Zbliża się termin opłacania składki, a ZUS nie przyjmuje dokumentów rozliczeniowych za styczeń 2024 r. Co dalej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *