Stan klęski żywiołowej w Polsce – wsparcie dla poszkodowanych przedsiębiorców

Stan klęski żywiołowej w Polsce – wsparcie dla poszkodowanych przedsiębiorców

W dniu 16 września br. Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska skierowała pismo do kilku organów z prośbą o udzielenie informacji na temat wszelkich form wsparcia dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi, a także na temat procedur, według których można ubiegać się o pomoc. Adresatami pisma były: Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Po uzyskaniu odpowiedzi będziemy na bieżąco dzielić się z Państwem informacjami.

Zdecydowanie popieram działania rządu oraz władz samorządowych, które niosą pomoc poszkodowanym kataklizmem powodziowym. Wprowadzenie stanu klęski żywiołowej to adekwatna reakcja państwa na aktualną sytuację. Umożliwi ona udzielenie wymiernej pomocy finansowej poszkodowanym, w tym licznym przedsiębiorcom. Biuro udzieli wsparcia prawnego w postępowaniach o odszkodowanie. Z całego serca dziękuję Strażakom, Wojsku, Policji, wszystkim służbom oraz Wolontariuszom zaangażowanym w pomoc dla powodzian.

Agnieszka Majewska Rzeczniczka Małych i Średnich Przedsiębiorców

 

17.09.2024 r.

Przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą starać się o ulgi ze strony ZUS

 

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS, takie jak odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty. Prowadzący firmy, dotknięci powodzią, mogą skorzystać również z możliwości umorzenia opłacania składek na własne ubezpieczenie. Wnioski o pomoc będą traktowane priorytetowo. Uproszczone zostaną procedury rozpatrywania wniosków o raty i odroczenie, które będą opierały się o oświadczenie płatnika. Nie będzie konieczności składania dokumentów obrazujących sytuację ekonomiczno-finansową z ostatnich trzech lat.
Pomocą w skompletowaniu oraz wypełnieniu niezbędnych dokumentów służą powołani w Oddziałach ZUS doradcy do spraw ulg i umorzeń (numery telefonów do doradców dostępne są na stronie ZUS – LINK). Dodatkowo od 18 września do 4 października br. w godz. 8:00-15:00 – pod specjalnymi numerami telefonu 33 825 31 34 i 76 876 45 76 – przedsiębiorcy mogą uzyskać informację w sprawie ulg w opłacaniu składek. Warunkiem udzielenia ulgi jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem w tym zakresie oraz złożenie przez płatnika oświadczenia, że jest on podmiotem poszkodowanym przez powódź.

 

17.09.2024 r.

Infolinia KAS

 

Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiła infolinię dla podatników dotkniętych powodzią (LINK).

 

18.09.2024 r.

Rozporządzenie Ministerstwa Finansów w sprawie 0% stawki VAT

 

Ministerstwo Finansów opublikowało rozporządzenie o zastosowaniu 0% stawki VAT dla darowizn towarów i usług przeznaczonych na pomoc dla poszkodowanych powodzią. (LINK) Preferencja, z której mogą skorzystać przedsiębiorcy przekazujący darowizny dla ofiar powodzi, będzie dotyczyć wsparcia realizowanego za pośrednictwem podmiotów zwykle organizujących pomoc i dystrybucję świadczeń w tego rodzaju kataklizmach, tj.: organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Stawka 0% VAT będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów, np. żywności, koców, śpiworów, ubrań, ale też nieodpłatnych usług, takich jak zakwaterowanie czy wynajem agregatów prądotwórczych, które mogą się okazać niezbędne do złagodzenia skutków kataklizmu.

Rozporządzenie wchodzi w życie 18 września 2024 r. z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r.

 

18.09.2024 r.

ZUS: Przedsiębiorcy mogą opłacić składki w późniejszym terminie

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że przedsiębiorcy dotknięci powodzią mogą opłacić składki w późniejszym terminie (do września 2025 r.). Przedsiębiorcy opłacający składki na własne ubezpieczenia mogą także wystąpić z wnioskiem o ich umorzenie. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie ZUS (LINK)

 

18.09.2024 r.

Zmiany w podatkach VAT, PIT i CIT dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią

 

Minister Finansów Andrzej Domański zapowiedział dzisiaj, że ministerstwo kończy prace nad rozporządzeniem wydłużającym przedsiębiorcom poszkodowanym powodzią terminy płatności najważniejszych podatków: VAT, PIT i CIT. Rozporządzenie ma być gotowe do podpisu jutro (19.09.2024 r.). O szczegółach będziemy Państwa informować na naszej podstronie.

 

19.09.2024 r.

Specjalna infolinia Państwowej Inspekcji Pracy

 

W sytuacji kataklizmu powodziowego pracodawcy zobowiązani są zapewnić zatrudnionym bezpieczne warunki pracy, a w razie potrzeby w miarę możliwości pozwalać im na wykonywanie obowiązków służbowych zdalnie. Państwowa Inspekcja Pracy uruchomiła specjalną infolinię (LINK). Eksperci PIP odpowiadają na pytania dotyczące świadczenia pracy w warunkach stanu klęski żywiołowej. Wyjaśniają, jakie są obowiązki pracodawców, jakie uprawnienia przysługują pracownikom dotkniętym powodzią i jakie są prawa przedsiębiorców.

 

19.09.2024 r.

Pomoc dla powodzian – specjalna strona Ministerstwa Finansów

 

Ministerstwo Finansów uruchomiło stronę zawierającą kompendium informacji dotyczących pomocy dla powodzian, w tym przedsiębiorców (LINK). Można się z niej dowiedzieć m.in. o bezzwrotnym wsparciu dla kredytobiorców czy o bezzwrotnych środkach na remont lub odbudowę budynków gospodarczych.

 

19.09.2024 r.

Usprawnienie procesu szacowania strat

 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii zorganizowało akcję pomocy ze strony inspektorów nadzoru budowlanego z całego kraju. 240 osób włączy się w działania na rzecz jak najszybszego oszacowania szkód na terenach objętych powodzią. Ponadto w akcji uczestniczyć będzie 300 inżynierów z Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Są to doświadczeni fachowcy, którzy pracowali przy szacowaniu szkód w czasie powodzi w 1997 i 2010 roku (LINK).

 

19.09.2024 r.

Informacje dla pracodawców na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

 

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o konkretnych formach wsparcia przysługujących pracodawcom z terenów dotkniętych powodzią. Chodzi m.in. o zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia pracownika czy o nieoprocentowaną pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na utrzymanie miejsc pracy (LINK).

“Jeśli jesteś pracodawcą:

  • Jeśli jesteś pracodawcą, możesz ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na utrzymanie zatrudnienia pracownika. Świadczenie skierowane jest do przedsiębiorców, którzy mimo zniszczeń spowodowanych powodzią chcą utrzymać miejsca pracy.  Świadczenie stanowi zwrot (za okres do 12 miesięcy) kosztów wynagrodzenia, nagród oraz składek na ubezpieczenie społeczne zatrudnionych pracowników w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie iloczynu dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych pracowników, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Odpowiedni wniosek należy złożyć do starosty.
  • Jeśli jesteś pracodawcą, możesz uzyskać z  urzędu pracy zwrot kosztów na zatrudnienie skierowanych bezrobotnych. Odpowiedni wniosek w tej sprawie powinieneś złożyć do urzędu pracy. Świadczenie skierowane jest do pracodawców, którzy utrzymali po powodzi zatrudnienie, mimo że ich zakład pracy uległ częściowemu zniszczeniu. Okres zwrotu kosztów – maksymalnie 12 miesięcy.
  • Jeśli jesteś pracodawcą, który na skutek powodzi ograniczył prowadzenie działalności gospodarczej, możesz ubiegać się o nieoprocentowaną pożyczkę na utrzymanie miejsc pracy. Wniosek o pożyczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powinieneś złożyć do marszałka województwa. Pożyczka może być udzielona w wysokości wynagrodzenia pracowników.
  • Jeśli z powodu powodzi nie opłacisz składek w terminie, unikniesz kar i odsetek.
  • Pracodawca może powierzyć pracownikowi zadania związane z usuwaniem skutków powodzi w ramach zadań wykonywanych w pracy.
  • Jeśli jesteś organizatorem robót publicznych, możesz ubiegać się o zwrot części kosztów potrzebnych na zatrudnienie osób prowadzących produkcję rolną poszkodowanych w powodzi. Świadczenie maksymalnie wynosi dwukrotność  minimalnego wynagrodzenia za pracę i liczby zatrudnionych skierowanych osób w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Jako organizator robót publicznych, odpowiedni wniosek powinieneś złożyć do starosty.”

 

19.09.2024 r.

PKO oferuje zawieszenie spłaty kredytu hipotecznego i gotówkowego

 

PKO Bank Polski proponuje bezpłatne rozwiązania dla klientów z terenów objętych stanem klęski żywiołowej, mające na celu zawieszenie spłaty zobowiązań finansowych. Od 23 września br. osoby posiadające m.in. kredyt hipoteczny i gotówkowy będą mogły wnioskować o zawieszenie spłaty na 3 miesiące bez żadnych opłat. Więcej szczegółów znajdziesz na pkobp.pl (LINK).

 

20.09.2024 r.

Przedłużenie terminów zapłaty podatków PIT, CIT i VAT

 

Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminów zapłaty podatków PIT, CIT i VAT przez przedsiębiorców dotkniętych powodzią. W zakresie PIT i CIT odroczenie dotyczy zaliczek na podatek i podatków należnych za sierpień-grudzień 2024 r. Przedsiębiorcy rozliczą podatek dopiero w zeznaniu rocznym. W przypadku VAT odroczenie zapłaty podatku obowiązuje do 25 stycznia 2025 r. (LINK).

 

23.09.2024 r.

“Odroczone terminy podatkowe dla powodzian”

 

W Dzienniku Gazeta Prawna ukazał się artykuł dotyczący odroczenia terminów spłaty podatków dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Dołączamy skan ze szczegółami.

Dziennik Gazeta Prawna, 23 września 2024 nr 185 (6350)Dziennik Gazeta Prawna, 23 września 2024 nr 185 (6350)

 

23.09.2024 r.

Uproszczenie przepisów dotyczących remontów i odbudowy

 

Ministerstwo Rozwoju i Technologii w porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji zapowiedziało pilne wydanie rozporządzenia upraszczającego procedury administracyjne związane z remontem i odbudową zniszczonych przez powódź budynków. Zniesiona będzie konieczność składania zawiadomień w przypadku remontów oraz pozwoleń na budowę dotyczących odbudowy zniszczonych domów i mieszkań.

 

24.09.2024 r.

Kolejna forma pomocy dla przedsiębiorców

 

Jak poinformował Minister Finansów Andrzej Domański, wśród różnych form pomocy przedsiębiorcom dotkniętym przez powódź znalazło się także dofinansowanie zakupu kas fiskalnych. Wsparcie wyniesie do 2000 zł. Zakup nowych kas fiskalnych w miejsce tych zniszczonych przez powódź umożliwi przedsiębiorcom wznowienie działalności gospodarczej.

 

25.09.2024 r.

Ustawa antypowodziowa – dodatkowe uprawnienia pracownika

 

Przyjęty wczoraj przez rząd projekt specustawy powodziowej przewiduje dodatkowe uprawnienia dla pracowników z obszarów objętych klęską żywiołową. Jednym z nich jest możliwość usprawiedliwionej dziesięciodniowej nieobecności w pracy z prawem do wynagrodzenia na poziomie płacy minimalnej. Projekt zakłada, że pracodawca będzie mógł ten termin wydłużyć. Pieniądze na pokrycie kosztów tych wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne będą pochodzić z Funduszu Pracy i mają być przyznawane przez starostów na wniosek pracodawców. Istnieje też możliwość uzyskania pięciu dni urlopu wypoczynkowego, podzielonego na godziny pracy brane po kilka dziennie. Na żądanie pracownika można też częściowo obniżyć jego wymiar pracy aż o połowę. W czasie trwania powodzi lub w okresie usuwania jego skutków pracodawca nie będzie mógł zatrudniać pracownika zamieszkującego tereny dotknięte powodzią w godzinach nadliczbowych. Nie będzie też mógł delegować go poza stałe miejsce pracy bez jego zgody.

 

26.09.2024 r.

Ministerstwo Finansów informuje o dotychczasowych formach pomocy dla przedsiębiorców

 

  • Każdy poszkodowany w powodzi podatnik możne wystąpić w trybie przewidzianym w Ordynacji podatkowej o umorzenie zobowiązań podatkowych.
  • Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą skorzystać z wydłużonych terminów płatności podatków VAT, PIT i CIT.
  • Poszkodowani mają wydłużone terminy złożenia JPK_VAT, informacji podsumowujących, przeważającej większości deklaracji VAT.
  • Dla darowizn towarów i usług przekazywanych w związku z pomocą poszkodowanym wskutek powodzi obowiązuje 0% stawka VAT, taka sama stawka dotyczy darowizn materiałów budowlanych na odbudowę lub remont nieruchomości zniszczonych wskutek powodzi.
  • Umożliwiamy skorzystanie z dodatkowych ulg podatkowych.
  • Poszkodowani przedsiębiorcy otrzymają zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych do wysokości 2 tys. zł.
  • Działa specjalna infolinia dla poszkodowanych przez powódź.

Więcej szczegółów znajdziesz na www.gov.pl (LINK).

 

26.09.2024 r.

Sektor bankowy z pomocą dla przedsiębiorców

 

W związku z ogromną skalą strat poniesionych przez przedsiębiorców z terenów dotkniętych klęską żywiołową banki przygotowały dla nich specjalne programy pomocowe. Są one wzorowane na rozwiązaniach wprowadzonych w okresie pandemii Covid-19 i polegają na pozaustawowym moratorium przewidującym odroczenie spłaty kredytu. Moratorium to musi zostać zatwierdzone przez European Banking Authority. Aktualnie trwa etap składania wniosku do EBA.

Źródło: LINK.

 

26.09.2024 r.

Autopoprawka rządu – 1 mld zł dodatkowo na pomoc dla przedsiębiorców

 

Z inicjatywy Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka rząd przygotował autopoprawkę do specustawy powodziowej. Przewiduje ona wyasygnowanie kwoty ok. 1 mld zł na pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych przez powódź. Będą oni mogli alternatywnie skorzystać z jednej z dwóch form wsparcia. Pierwsza to otrzymanie z budżetu państwa środków proporcjonalnie do liczby zatrudnionych. Będą one wynosić 16 tys. na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS, przy czym wielkość transferu nie będzie mogła być wyższa niż poniesiona przez przedsiębiorcę szkoda. Druga forma pomocy obejmuje wypłatę 75% średniomiesięcznego przychodu za zeszły rok. Pułap wsparcia dla jednego przedsiębiorcy określono na maksymalnie 1 mln zł. Podmiotem wyznaczonym do realizacji transferów będzie ZUS.

Na stronie Ministerstwa Rozwoju i Technologii znajdują się szczegółowe informacje (LINK).

 

30.09.2024 r.

Autopoprawka rządu – kolejne rozwiązania ważne dla przedsiębiorców

 

Rządowa autopoprawka do projektu nowelizacji specustawy powodziowej przyznaje pracownikom będącym powodzianami dodatkowe 20 dni wolnego od pracy, przeznaczonych na usuwanie skutków powodzi. Za okres ten pracownikowi przysługuje pełne wynagrodzenie, a jego koszt oraz składki na ubezpieczenia społeczne za czas tego urlopu są zwracane pracodawcom przez marszałków województwa ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Jeżeli przyznanie dodatkowego urlopu nie jest obiektywnie możliwe ze względu na szczególne potrzeby zatrudniającego, może on nie udzielić zgody na skorzystanie z wolnego. Projekt rządowy przewiduje też obowiązek udzielenia dodatkowych czterech dni na żądanie w ramach przysługującego pracownikom urlopu wypoczynkowego w celu usuwania skutków powodzi.

Bardzo ważnym dla poszkodowanych przedsiębiorców elementem rządowej autopoprawki jest przyznanie im świadczenia interwencyjnego, przeznaczonego na pokrycie szkód w postaci uszkodzenia lub zniszczenia składników materialnych niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Ma ono przysługiwać do wysokości poniesionej przez nich szkody, którą trzeba będzie udokumentować w ciągu pięciu miesięcy. Wypłatą oraz kontrolą korzystania ze świadczeń zajmie się ZUS. Do wniosku przedsiębiorca musi dołączyć dokument zawarcia umowy ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych lub oświadczenie o jej niezawarciu. Warunkiem uzyskania pomocy jest wymóg utrzymania poziomu zatrudnienia przez okres sześciu miesięcy.

 

04.10.2024 r.

Specustawa powodziowa – pomoc dla poszkodowanych przedsiębiorców

 

Z dniem 4 października br. weszła w życie  ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Zawiera ona ważne rozwiązania adresowane do przedsiębiorców. Przedsiębiorcy poszkodowanie w wyniku powodzi, bez względu na formę prowadzonej działalności gospodarczej, mogą ubiegać się o jednorazowe świadczenie interwencyjne. Wystarczy, że w tym celu złożą oświadczenie, że ponieśli straty w wyniku powodzi. Niezwłocznie po złożeniu wniosku otrzymają:

  • 16 tys. zł wsparcia na każdą osobę zgłoszoną do ubezpieczenia w ZUS

lub

  • 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za rok poprzedni.

Przedsiębiorca wnioskujący o pomoc musi pamiętać, że w ciągu 5 miesięcy od złożenia wniosku będzie zobowiązany przedstawić do ZUS opinię rzeczoznawcy o poniesionych szkodach.

Obsługą wniosków będzie zajmował się ZUS. Będzie on również weryfikował, czy świadczenie nie przekroczyło wysokości szkody. Wartość możliwej pomocy to maksymalnie 1 mln zł.

Jak złożyć wniosek

Wniosek do ZUS można złożyć w formie elektronicznej. Do wniosku należy dołączyć informacje lub oświadczenia dotyczące m.in.:

  • preferowanego sposobu wyliczenia wysokości świadczenia interwencyjnego
  • wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.
  • ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych (umowa zawarta przed wystąpieniem powodzi)
  • wysokości wnioskowanej kwoty
  • faktycznego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej
  • numeru rachunku bankowego

Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc finansową, będzie zobowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej przez 6 miesięcy od dnia otrzymania wsparcia, a także utrzymać poziom zatrudnienia do 16 marca 2025 r. Wysokość świadczenia interwencyjnego nie może być wyższa niż wysokość poniesionej straty.

Poszkodowani będą mogli ubiegać się o pomoc finansową w ciągu pół roku od wejścia w życie przepisów regulujących wypłatę świadczenia interwencyjnego.

W sumie na pomoc dla przedsiębiorców przeznaczono zarezerwowano kwotę 1 mld zł.

Dodatkowe urlopy dla pracowników

Ustawa daje pracownikom prawo do płatnego urlopu w wymiarze do 20 dni na usuwanie skutków powodzi, jeśli strat doznali oni lub osoby spokrewnione. Pracodawcy mogą wystąpić do marszałka województwa o zwrot poniesionych z tego tytułu wydatków na wynagrodzenia oraz ubezpieczenia społeczne pracowników korzystających z dodatkowych dni wolnych. Wypłaty będą dokonywane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Wsparcie to nie będzie mogło przekraczać wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału (za drugi kwartał 2024 r. kwota ta wynosi 8038,41 zł).

Dotychczasowe narzędzia pomocowe

Przedsiębiorcy mogą też korzystać z narzędzi pomocowych obowiązujących od 2011 r. Przewidują one możliwość zwolnienia z lokalnych podatków, zawieszenie spłat kredytów i możliwość zawieszenia realizacji umów z powodu siły wyższej.

 

08.10.2024 r.

Jak wnioskować o świadczenie interwencyjne?

 

Zgodnie z ustawą z dn. 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw przedsiębiorcom działającym na terenach dotkniętych wrześniową powodzią przysługuje prawo do świadczenia interwencyjnego.

Trzy kluczowe warunki do spełnienia

Świadczenie interwencyjne przysługuje osobom poszkodowanym przez powódź, które prowadziły działalność gospodarczą w dn. 16 września 2024 r. Co istotne, świadczenie może również uzyskać osoba, która w tym dniu miała zawieszoną działalność gospodarczą. Jak precyzuje ZUS, pomoc dotyczy zarówno osób fizycznych prowadzących działalność, jak i wspólników spółek cywilnych oraz osób prawnych i jednostek organizacyjnych niebędących osobą prawną (którym ustawa przyznaje zdolność prawną). W przypadku zawieszonej działalności w dniu otrzymania świadczenia interwencyjnego należy wznowić jej prowadzenie. Działalność musi być prowadzona przez co najmniej 6 miesięcy. Przedsiębiorca, który otrzyma świadczenie, będzie również zobowiązany do utrzymania dotychczasowego poziomu zatrudnienia od dn. 16 września 2024 przez kolejne 6 miesięcy.

Informacje i wymagana dokumentacja poniesionej szkody

Kluczowym warunkiem uzyskania świadczenia jest udokumentowana szkoda, poniesiona w wyniku powodzi. ZUS precyzuje, że chodzi o szkodę, która polega na „utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej”. Jak podaje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, przy składaniu wniosku wystarczy oświadczenie przedsiębiorcy o poniesionej szkodzie. Tę należy potwierdzić odpowiednią dokumentacją w ciągu 5 miesięcy od złożenia wniosku. ZUS przypomina, że wymagana będzie opinia rzeczoznawcy majątkowego lub biegłego uprawnionego do wyceny środków trwałych lub aktywów obrotowych.

Jaką pomoc można uzyskać?

Kwotę świadczenia interwencyjnego wskazuje przedsiębiorca. Wnioskować można o kwotę odpowiadającą wysokości poniesionej szkody, nie wyższą jednak niż pułap 1 miliona złotych. Przedsiębiorca może otrzymać:

  • 16 tys. zł na każdą osobę, za którą odprowadza składki do ZUS-u,
  • kwotę odpowiadającą 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za 2023 rok (przychód dzielony przez liczbę miesięcy kalendarzowych, podczas których prowadzono działalność przynajmniej przez 1 dzień).Uwaga: przedsiębiorcy, którzy nie posiadają umowy ubezpieczenia firmy, mogą wnioskować o kwotę 75% przysługującego im świadczenia interwencyjnego.

Jak i gdzie składać wniosek RSI?

Aby skorzystać ze świadczenia interwencyjnego, należy złożyć do ZUS-u wniosek RSI. Dokument jest dostępny na stronie zus.pl, można go również pobrać w stacjonarnych oddziałach ZUS-u. Uzupełniony wniosek – wraz z dodatkową, wymaganą dokumentacją – należy następnie:

  • złożyć do ZUS osobiście lub przesłać pocztą,
  • złożyć przez internet za pomocą profilu ZUS PUE jako pismo ogólne,
  • złożyć za pośrednictwem pełnomocnika.

Wnioski o świadczenie interwencyjne będą przyjmowane od 5 października 2024 do 16 marca 2025. O przyjęciu lub odmowie przyznania świadczenia wnioskodawca dowie się przez profil ZUS PUE lub drogą pocztową. Co istotne, od decyzji można się odwołać do sądu okręgowego w terminie 1 miesiąca od dnia, w którym doręczono decyzję.

Jakie dokumenty dołączyć do wniosku o świadczenie interwencyjne?

Kluczowe informacje we wniosku dotyczą czasu i miejsca faktycznie prowadzonej działalności, poniesionej szkody oraz kwoty i metody przeliczenia wnioskowanego świadczenia. Do wniosku można dołączyć dokumentację dotyczącą oszacowania szkód, wystawioną przez rzeczoznawcę – o ile przedsiębiorca posiada ją na etapie wnioskowania. Jeżeli przedsiębiorstwo było ubezpieczone od następstw klęsk żywiołowych, do wniosku należy dołączyć umowę ubezpieczenia.

Wypełnianie wniosku. Gdzie uzyskać pomoc?

Na stronie zus.pl dostępna jest instrukcja wypełniania wniosku RSI. Przedsiębiorca może także uzyskać pomoc telefonicznie przez:

  • infolinie ZUS-u: tel. 33 825 31 34, 76 876 45 76, pon.-pt., godz. 8:00-15:00,
  • Centrum Kontaktu Klientów, tel. 22 560 16 00, pn.-pt., godz. 7:00-18:00.

Pomoc przy wypełnianiu dokumentacji można również otrzymać w stacjonarnych i mobilnych placówkach ZUS-u.

 

Pomoc Prawna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *