Wpływ czynników ESG na wartość przedsiębiorstwa i oczekiwania interesariuszy

Julia Wojnowska-Radzińska

Zaangażowanie w ESG postrzegane jest jako wyznacznik zaufania i odpowiedzialności i coraz częściej decyduje o wyborach konsumenckich i inwestycyjnych. Aby przedsiębiorstwo było cenione i postrzegane jako działające w sposób zrównoważony, czynniki ESG muszą być odpowiednio wdrożone w jego kulturze organizacyjnej oraz działalności i strategii biznesowej. Raportowanie ESG pomaga przedsiębiorstwom identyfikować ich wpływ na środowisko i ludzi, a także skutecznie nim zarządzać, umożliwiając im wywiązywanie się z obowiązków zarówno wobec interesariuszy wewnętrznych, jak i zewnętrznych, a także lepiej zarządzać ryzykiem wynikającym z różnych relacji w łańcuchu wartości. Warsztat pozwoli zrozumieć jak czynniki ESG wpływają na wartość przedsiębiorstwa i zdobycie przewagi konkurencyjnej w kontekście zmieniającego się otoczenia regulacyjnego w Unii Europejskiej.

Julia Wojnowska-Radzińska – Prof. UAM, doktor habilitowany na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.  Jest ekspertką w dziedzinie wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka, procedur należytej staranności oraz prawa antydyskryminacyjnego. Szkoli przedsiębiorców z międzynarodowych standardów odpowiedzialnego biznesu i wdrażania wymogów regulacyjnych w zakresie raportowania ESG. Doradza w ustaleniu obszaru działalności przedsiębiorstwa, który wymaga dostosowania do obowiązujących regulacji prawnych w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz opracowuje polityki i procedury w zakresie ESG. Pomysłodawczyni i organizatorka studiów podyplomowych z „ESG compliance w przedsiębiorstwie” na Wydziale Prawa i Administracji UAM w Poznaniu.

Dane przedsiębiorców przy rejestracji:

  • profil działalności/branża, wielkość (liczna pracowników), forma prawna

 Jak raportowanie i opłaty środowiskowe mogą wpłynąć na biznes?

Mikolaj Maslinski

Realizacja obowiązków z zakresu raportowania środowiskowego stanowi coraz większe wyzwanie dla wielu firm. Potwierdzają to chociażby wymagania związane z raportowanie emisji do powietrza, śladu węglowego, ewidencja odpadów w BDO, czy nowe obowiązki związane z ESG. Z drugiej strony coraz większe znaczenie zyskują opłaty środowiskowe, które ponoszą producenci w ramach tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Koszty te są bardzo zróżnicowane w poszczególnych państwach UE, a mogą sięgać nawet 1 200 EUR za każdą tonę wprowadzonych na rynek opakowań lub produktów (np. sprzętu, baterii, odzieży czy mebli).

Ponadto, 1 października 2025 r. zacznie funkcjonować w Polsce system kaucyjny. Na horyzoncie są również nowe unijne regulacje w obszarze ROP, a w szczególności:

  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/40 z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), czy
  • rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2023/1542 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie baterii i zużytych baterii, zmieniające dyrektywę 2008/98/WE i rozporządzenie (UE) 2019/1020 oraz uchylające dyrektywę 2006/66/WE.

Mając na uwadze powyższe, przygotowaliśmy warsztat, którego celem jest przygotowanie firm produkcyjnych na nowe wyzwania w obszarze raportowania i opłat środowiskowych.

Mikołaj Maśliński | Prawnik, Partner Zarządzający Kancelarii Prawnej MMLC | MĄDRY MAŚLIŃSKI Law & Consulting

Ekspert w zakresie BDO i rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Specjalizuje się w sprawozdaniach i opłatach środowiskowych. Pomaga firmom dostosować się do nowych trendów prawnych w zakresie gospodarki odpadami, opakowaniami, zrównoważonego rozwoju, a także ESG. Wspiera ekspansję polskich firm poprzez rejestrację w zagranicznych systemach typu BDO.

W latach 2016-2022 doktorant na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2022 r. Członek Rady Ekspertów Polskiego Paktu Plastikowego. Od 2024 r. Wiceprezes Zarządu PRO R3 Organizacja Odzysku Opakowań S.A., a także Vytal Polska Sp. z o.o. Doradca stowarzyszeń branżowych takich jak Stowarzyszenie „Polski Recykling”, Stowarzyszenie Grupa Przedsiębiorców Polskich, Stowarzyszenie Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego.

Wieloletni autor w czasopismach branżowych takich jak Logistyka Odzysku, Energia i Recykling, Przegląd Komunalny, a także ekspert w prasie i mediach ogólnopolskich (Polsat News, Dziennik Gazeta Prawna, Puls Biznesu, Rzeczpospolita). Twórca kanału YouTube, gdzie odnosi się do aktualnych kwestii prawnych istotnych dla przedsiębiorców.

Jakie informacje powinni podać uczestnicy warsztatu podczas rejestracji?

  • profil działalności, w tym:
    • krótki opis oferowanych produktów lub usług
    • informacja o tym czy firma prowadzi działalność produkcyjną lub importuje / dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów z zagranicy
    • opis segmentu klientów, do którego są oferowane produkty lub usługi firmy (B2B / B2C)
  • wielkość firmy (liczba pracowników lub orientacyjny próg przychodów)
  • informacje dodatkowe (opcjonalnie):
    • czy firma posiada wpis do BDO, KOBIZE lub raportuje produkty w zakresie ROP na rynkach zagranicznych?
    • czy firma prowadzi sprzedaż zagraniczną bezpośrednio do użytkowników końcowych oferowanych produktów (sprzedaż B2C lub produkty oferowane do B2B, ale wykorzystywane na własne potrzeby kupującego)?
    • czy firma była w ostatnim czasie objęta raportowaniem w zakresie zrównoważonego rozwoju przez swoich kontrahentów (np. w zakresie śladu węglowego, ESG itp.)

Ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej z perspektywy odpowiedzialności karnej

D. Karlik

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się nie tylko z ryzykiem biznesowym, ale również z odpowiedzialnością prawną – w tym odpowiedzialnością karną. Osoby zarządzające przedsiębiorstwami – w szczególności członkowie zarządów, prokurenci czy dyrektorzy – mogą ponosić konsekwencje nie tylko za własne działania, ale również za decyzje podejmowane w ramach organizacji.

Podczas warsztatów uczestnicy poznają najczęstsze źródła ryzyka karnego w działalności gospodarczej oraz dowiedzą się, w jakich sytuacjach osoby pełniące funkcje kierownicze mogą zostać narażone na próbę pociągnięcia do odpowiedzialności karnej. Omówione zostaną praktyczne sposoby ograniczania tego ryzyka oraz budowania odpowiedzialnej i zgodnej z prawem kultury organizacyjnej.

Szczególny nacisk zostanie położony na znaczenie wewnętrznych systemów Compliance, w tym wdrażanie procedur antykorupcyjnych, czy też przeciwdziałających praniu pieniędzy (AML), jako narzędzi wspierających zarządzanie ryzykiem prawnym. Uczestnicy zapoznają się również z aktualnymi praktykami organów ścigania oraz typowymi mechanizmami działania w sprawach karnych gospodarczych.

Warsztaty będą miały formę praktyczną – z analizą rzeczywistych przypadków, przeglądem obowiązujących przepisów oraz przestrzenią na pytania i omówienie konkretnych problemów.

adw. Daria Karlik – Fundacja Akademickie Centrum Analiz Prawno Biznesowych, partner w Kancelarii GWA Gutowski Wspólnicy Adwokaci, adwokat wpisana na listę adwokatów Wielkopolskiej Izby Adwokackiej, certyfikowany Compliance Officer w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz sankcji (AML&S Compliance Officer). Specjalizuje się w prawie karnym, Compliance oraz audycie śledczym.

Na co dzień doradza przedsiębiorcom w sprawach dotyczących odpowiedzialności karnej członków zarządu oraz odpowiedzialności karnoskarbowej. Reprezentuje Klientów przed sądami powszechnymi, organami ścigania oraz w postępowaniach dotyczących odpowiedzialności zawodowej.

Zajmuje się projektowaniem i wdrażaniem wewnętrznych systemów Compliance dla spółek kapitałowych, w tym procedur antykorupcyjnych oraz AML. Prowadzi szkolenia, postępowania wyjaśniające oraz audyty śledcze. Weryfikuje zgodność procedur wewnętrznych z obowiązującymi przepisami prawa, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań rynków regulowanych.

Dane przedsiębiorców przy rejestracji:

  • profil działalności/branża,
    • czy branża związana jest z rynkiem regulowanym? (jakim?)
  • wielkość (liczba pracowników),
  • forma prawna.

Pogromcy internetowych trolli: hejt a reputacja firmy w epoce cyfrowej

M. Urbańczyk

Przedmiotem warsztatu jest rosnący problem hejtu i wrogości online skierowanej wobec firm. Uczestnicy przeanalizują przypadki ataków online, od fałszywych opinii po kampanie nienawiści w mediach społecznościowych, koncentrując się na ich prawnych i pozaprawnych implikacjach. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, czym jest mowa nienawiści, jak odróżnić ją od uzasadnionej krytyki oraz jakie są granice wolności słowa. Poznają praktyczne strategie ochrony marki przy jednoczesnym poszanowaniu ram prawnych i etycznych. Poprzez interaktywne ćwiczenia, dyskusje grupowe i studia przypadków uczestnicy rozwiną praktyczne umiejętności identyfikacji i reagowania na nienawiść online. Interaktywne ćwiczenia, takie jak analiza przypadków i tworzenie odpowiedzi na hejt, pozwolą uczestnikom zdobyć konkretne umiejętności. Warsztat ukaże rolę platform internetowych w walce z mową nienawiści i moderacji treści. Zaprojektowany dla przedsiębiorców, warsztat pozwoli na krytyczną analizę równowagi między wolnością wypowiedzi a ochroną reputacji w sieci.

Michał Urbańczyk – prawnik, amerykanista, profesor uczelniany, ekspert z zakresu wolności słowa i mowy nienawiści, autor warsztatów i szkoleń, m.in dla Okręgowej Izby Radców Prawnych we Wrocławiu, ekspert współpracujący z OBSIL KRRP, ekspert projektu „Społeczeństwo na rzecz tolerancji” realizowanego przez Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii – Otwarta Rzeczpospolita; organizator I i II Międzynarodowej Konferencji „W poszukiwaniu europejskiej doktryny wolności słowa” (2016 i 2017), publicysta prasowy współpracujący m.in. z „Rzeczpospolitą”, „Wprost” i dziennik.pl.

Informacje przy rejestracji: profil działalności firmy, wielkość, stanowisko/funkcja w firmie, oczekiwania wobec warsztatu.

Rozwiązywanie sporów w sprawach gospodarczych. Kiedy warto mediować?

J. Mucha

W trakcie warsztatu zostaną poruszone m.in. zagadnienia: czym jest mediacja? jakie są ekonomiczne, prawne i społeczne skutki sporów w stosunkach gospodarczych i jak poszczególne metody ich rozwiązywania mogą wpłynąć na sytuację przedsiębiorcy? kiedy warto zdecydować się na rozwiązanie sporu w drodze mediacji, a kiedy jednak wybrać proces sądowy czy proponowana niekiedy przez sędziów koncyliację? jak skonstruować ugodę mediacyjną, by jak najlepiej zabezpieczyć własne interesy? gdzie znaleźć mediatora i na jakich kryteriach się opierać dokonując jego wyboru?  Czy konieczny jest udział prawników w mediacji?

prof. UAM dr hab. Joanna Mucha – Kierownik Centrum Wsparcia Mediacji przy Wydziale Prawa i Administracji UAM. Mediatorka, koordynuje działania Zespołu Mediatorów UAM. Absolwentka Podyplomowego Studium Mediacji na WPiA oraz kilku szkoleń z zakresu mediacji, w tym z mediacji transformatywnej. Współinicjatorka i współtwórczyni założeń Projektu “Poznań Miasto Mediacji” z udziałem władz Miasta Poznań i członkini Komitetu Projektu. Członkini Rady Konsultacyjnej przy Wielkopolskim Centrum Arbitrażu i Mediacji (w poprzedniej edycji – Rady Konsultacyjnej Środowisk i Rady Etyki przy Wielkopolskim Centrum Arbitrażu i Mediacji).

Członkini ADR Study Space, Europejskiego Stowarzyszenia Sędziów na rzecz Mediacji GEMME, Akademickiej Sieci Bezpieczeństwa i Równości (w sekcji mediacji). Wyróżniona jako jedyna w kraju tytułem Honorowego Członka Polskiego Centrum Mediacji. Współpracuje stale w zakresie mediacji ze stowarzyszenia mediatorów (w tym z Polskim Centrum Mediacji O. w Poznaniu, Stowarzyszeniem Mediatorów Rodzinnych), Sądem Okręgowym w Poznaniu, Centrum Mediacji przy Wielkopolskiej Izbie Adwokackiej.  Jako ekspertka uczestniczy w inicjatywach organizowanych przez organy władzy wykonawczej (Ministerstwo Sprawiedliwości) i ustawodawczej (komisje sejmowe i senackie). Prowadzi szkolenia i warsztaty z mediacji dla prawników, mediatorów i innych interesariuszy zewnętrznych. Pomysłodawczyni i inicjatorka wielu inicjatyw społecznych na rzecz propagowania mediacji.

Akademia Biznesu PAIH.

Pierwsze kroki w eksporcie i narzędzia wsparcia umiędzynarodowienia MŚP

PAIH

Wśród MŚP często dominuje przekonanie o tym, że ich biznes jest „za mały” na rynki zagraniczne, a oni sami „nieprzygotowani na radykalne zmiany”.

Decyzja o wejściu na rynek zagraniczny zależy od analizy wielu czynników, takich jak potencjał eksportowy, kwestie finansowe, marketingowe, prawne czy logistyczne. Uczestnicy warsztatów zdobędą wiedzę na temat wybranych aspektów ekspansji zagranicznej. Dowiedzą się, na co zwracać uwagę podczas planowania działań eksportowych, gdzie szukać informacji na temat rynków zagranicznych oraz jaki wpływ na kształt i prezentację oferty eksportowej mają różnice kulturowe.

Podczas warsztatów zostaną również przedstawione wybrane programy i narzędzia wsparcia umiędzynarodowienia MŚP.

Więcej informacji o warsztatach podamy wkrótce.

Po pierwsze gospodarka