Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców zgłosił się przedsiębiorca z wnioskiem o podjęcie interwencji w sprawie nałożonej na niego opłaty jednorazowej z tytułu wypowiedzenia umowy sprzedaży energii elektrycznej w kwocie ponad 50 tysięcy zł.
W ocenie przedsiębiorcy nałożona opłata była niezasadna i wygórowana. Wskazał on, że nigdy nie pozyskał od spółki zajmującej się sprzedażą energii elektrycznej treści wspomnianej umowy ani cenników stanowiących załączniki do umowy, pomimo prób pozyskania informacji w tym zakresie.
Rzecznik MŚP wystosował do Departamentu Spółek Paliwowo-Energetycznych Ministerstwa Aktywów Państwowych ocenę w sprawie oraz wniosek o wyjaśnienia. Jak podnosił Rzecznik, przedsiębiorca przez szereg lat zachowywał należytą staranność i wykonywał właściwie umowę. Nie otrzymywał też aktualnych treści dalszej umowy i cenników, które „odnawiały się za dorozumianą jego zgodą”.
Warto podkreślić, że w przedstawionej sprawie nie nastąpił typowy spór między przedsiębiorcami, ponieważ spółka energetyczna jest spółką prawa handlowego z udziałem Skarbu Państwa – a więc nadzór nad nią sprawuje Minister Aktywów Państwowych.
W odpowiedzi na wystąpienie Rzecznika MŚP Ministerstwo Aktywów Państwowych poinformowało o przekazaniu jego pisma do spółki, aby ta ustosunkowała się do oceny Rzecznika. W swej odpowiedzi spółka udzieliła obszernych wyjaśnień w sprawie oraz wskazała, iż po ponownym rozpatrzeniu wszystkich okoliczności podjęto decyzję o anulowaniu opłaty jednorazowej względem przedsiębiorcy.
„Cała sprawa to przykład niesprawiedliwego potraktowania przedsiębiorcy. Dopiero interwencja Rzecznika okazała się skutecznym narzędziem rozwiązania jego problemu”– wskazuje Rzeczniczka Małych
i Średnich Przedsiębiorców Agnieszka Majewska.