12.05.2025

Informacje w sprawie skarg nadzwyczajnych Rzecznika MŚP

Informacja o skardze nadzwyczajnej Rzecznika MSP

Jedną z kompetencji Rzecznika MŚP jest wnoszenie skarg nadzwyczajnych.
Dzięki skardze nadzwyczajnej Rzecznik może doprowadzić do uchylenia/zmiany prawomocnego orzeczenia sądowego, którego wyeliminowanie jest konieczne dla zapewnienia zgodności z zasadą demokratycznego państwa prawa urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej.

W jakich sprawach Rzecznik może wnieść skargę nadzwyczajną?

Kompetencje Rzecznika ograniczają się do sporów pomiędzy przedsiębiorcą a organem władzy publicznej, tj. przede wszystkim organem administracji publicznej działającym w sferze imperium (tzw. władztwa administracyjnego). W praktyce oznacza to, iż przeważnie Rzecznik wnosi skargi nadzwyczajne w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych.

Zaznaczenia wymaga, iż Rzecznik może wnieść skargę od prawomocnego orzeczenia sądowego – niezależnie od tego, czy jest to wyrok Sądu I, czy też II instancji.

Jaki jest termin na wniesienie skargi nadzwyczajnej?

Skargę nadzwyczajną wnosi się w terminie 5 lat od dnia uprawomocnienia się zaskarżonego orzeczenia.

Jeżeli od orzeczenia została wniesiona skarga kasacyjna – w terminie roku od dnia jej rozpoznania.

Czas procedowania przez Rzecznika wniosku przedsiębiorcy o wniesienia skargi nadzwyczajnej, tj. podjęcia decyzji o wniesieniu skargi nadzwyczajnej, odmowy jej wniesienia, czy też przekazaniu sprawy do innego podmiotu uprawnionego zależy od stopnia skomplikowania danej sprawy, przeważnie wynosi od 3 do 6 miesięcy.

Kiedy Rzecznik nie może wnieść skargi nadzwyczajnej?

Rzecznik nie może wnieść skargi nadzwyczajnej, jeżeli nie minął termin na wniesienie skargi kasacyjnej.  Rzecznik nie może wnieść skargi nadzwyczajnej, jeżeli skarga kasacyjna została już wniesiona i jest procedowana przed Sądem Najwyższym.

Rzecznik nie może też wnieść skargi nadzwyczajnej spoza swojej kompetencji, tj. np. w sprawie, w której przeciwnikiem procesowym nie jest organ administracji publicznej (a np. inny przedsiębiorca czy też orzeczenie sądowe zapadło w toku postępowania upadłościowego przedsiębiorcy).

W przypadku odrzucenia przez Sąd Najwyższy skargi nadzwyczajnej złożonej przez Rzecznika w przedmiocie wykraczającym poza jego kompetencje, żaden inny uprawniony podmiot nie mógłby jej skutecznie wnieść –  od tego samego orzeczenia w interesie tej samej strony skarga nadzwyczajna może być wniesiona tylko raz.

Odmowa wniesienia skargi nadzwyczajnej jest niezaskarżalna.

Ile kosztuje wniesienie skargi nadzwyczajnej?

Rzecznik jako samodzielny organ ochrony prawa wnosi skargi nadzwyczajne nieodpłatnie. Warunkiem zwrócenia się do Rzecznika z wnioskiem o wniesienie skargi
w żadnym przypadku nie jest przedłożenie projektu skargi nadzwyczajnej.

 

Informacja o skardze nadzwyczajnej Rzecznika MSP