Przedsiębiorcy,
wiemy jakim wyzwaniem jest prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy rok przynosi kolejne zmiany w realiach polskiego biznesu. W trosce o Was uruchamiamy nową zakładkę na stronie internetowej. To tu znajdziecie praktyczne wskazówki, przydatne w prowadzeniu firmy.
SPÓR INTERPRETACYJNY Z ZAKŁADEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Od wielu miesięcy trwa spór miedzy Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorców a Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Przedmiotem sporu jest interpretacja przepisów dotyczących tzw. Małego ZUS Plus. Z tej preferencji składkowej przedsiębiorcy mogą korzystać przez trzy lata. Pojawiły się natomiast rozbieżne interpretacje, ile lat wynosić ma przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z tego rozwiązania. Zdaniem Rzecznika intencją ustawodawcy było wprowadzenie dwóch lat przerwy. ZUS stanął natomiast na stanowisku, że przerwa powinna wynosić trzy lata.
Przedsiębiorcy, którzy korzystali z preferencji składkowej Mały ZUS Plus w okresie od stycznia 2019 r. do grudnia 2021 r., chcieli ponownie z niej korzystać od stycznia 2024 r. Tymczasem Zakład Ubezpieczeń Społecznych kategorycznie informował, iż przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus dopiero od stycznia 2025 r.
Przedsiębiorcom tym ZUS blokował, anulował i odrzucał dokumenty ubezpieczeniowe. Zdarzało się, że pracownicy Zakładu nie chcieli przyjmować dokumentów ubezpieczeniowych, a także informowali, iż składanie dokumentów uprawniających do Małego ZUS Plus może skutkować nałożeniem na przedsiębiorców kary w postaci grzywny.
Rzecznik interweniował w setkach tego rodzaju spraw. Składał wnioski o wydanie decyzji administracyjnych i następnie składał odwołania do sądów pracy i ubezpieczeń społecznych.
Na początku lipca 2024 r. Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy korzystny wyrok, w którym podzielił argumentację Rzecznika i przyznał przedsiębiorcy prawo do Małego ZUS Plus od stycznia 2024 roku. Sąd wskazał, że przy interpretacji przepisów prawa dotyczących Małego ZUS Plus należy brać pod uwagę intencję prawodawcy, który chciał, aby wspomniana preferencja składkowa przysługiwała przez 36 miesięcy w cyklicznych pięcioletnich okresach. Sąd podniósł również, iż art. 11 ustawy Prawo przedsiębiorców nakazuje organowi stosowanie zasady przyjaznej interpretacji przepisów i rozstrzygania wątpliwości na korzyść przedsiębiorców.
W dniu 25 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym Sąd Okręgowy w Bydgoszczy również zmienił decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wskutek odwołania Rzecznika, tym razem przyznał przedsiębiorcy prawo do Małego ZUS Plus od lutego 2024 r. (sygn. akt VI U 367/24). Sąd Okręgowy w Łodzi wyrokiem z dnia 29 lipca 2024 r. o sygn. akt VIII U 1116/24 uwzględnił odwołanie Rzecznika i zmienił decyzję Zakładu w ten sposób, że przyznał prawo przedsiębiorcy do Małego ZUS Plus od stycznia 2024 r.
Wskazane wyżej wyroki stanowią jedynie przykłady z ponad 30 wygranych spraw, w których Sądy przychyliły się do interpretacji Przedsiębiorców oraz Rzecznika.
SKORZYSTAJ Z ULGI W 2025 R.
Preferencja składkowa przewidziana w art. 18c Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, tzw. Mały ZUS Plus jest rozwiązaniem dla przedsiębiorców prowadzących tzw. małą działalność gospodarczą, których roczne przychody nie przekraczają 120 tys. zł.
Przedsiębiorco, możesz ponownie skorzystać z ulgi Mały ZUS Plus w 2025 r. jeśli:
· twoje przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez cały poprzedni rok kalendarzowy nie przekroczyły 120 000 zł,
· korzystałeś z ulgi Mały ZUS Plus w latach 2020-2022 r. (łącznie przez 36 miesięcy)
KIEDY ZGŁOSIĆ SIĘ DO MAŁEGO ZUS PLUS?
Jeśli korzystałeś z ulgi nieprzerwanie od 1.01.2020 r. do 31.12.2022 r., termin na złożenie dokumentów, to 31 stycznia 2025 r.
Ważne! Jeśli nie złożysz dokumentów w terminie, nie będziesz mógł skorzystać z Małego ZUS Plus przez cały rok!
Jeśli zaczniesz spełniać warunki pozwalające na skorzystanie z Małego ZUS Plus po styczniu 2025 r., termin wynosi 7 dni liczonych od pierwszego dnia, w którym je spełnisz.
W takiej sytuacji znajdą się przedsiębiorcy którzy:
· zaczęli korzystać z ulgi w 2020 r., lecz w innym miesiącu niż styczeń lub
· jeśli w okresie 1.01.2020 r. do 31.12.2022 r. zawiesili działalność gospodarczą (termin ten ulegnie przesunięciu proporcjonalnie do okresu zawieszenia działalności)
Ważne! Do powyższych limitów wlicza się, jako pełny miesiąc, każdy miesiąc kalendarzowy, w którym przedsiębiorca prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą przez co najmniej jeden dzień kalendarzowy!
Co w przypadku jeśli Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie przyjmie zgłoszenia do preferencji składkowej Mały ZUS Plus od stycznia 2025 lub wyda decyzję odmawiającą przyznania ulgi, jeśli przedsiębiorca korzystał z tej ulgi w latach 2020-2022?
Przedsiębiorco! Złóż wniosek o podjęcie interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Wniosek możesz złożyć mailowo na adres: wnioski@rzecznikmsp.gov.pl lub pobierając wniosek papierowy, drukując go i dostarczając osobiście lub listownie do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa, tel.: 22 123 70 70 lub do oddziału terenowego właściwego dla twojej siedziby:
· Wydziału Interwencyjno-Procesowego w Warszawie (dla przedsiębiorców
z województw: mazowieckiego, łódzkiego i lubelskiego): ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa, tel.: 22 123 70 70, e-mail: biuro@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Krakowie (dla przedsiębiorców
z województw: małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego):
ul. Kanoniczna 11, 31-001 Kraków, e-mail: krakow@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Gdańsku (dla przedsiębiorców z województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego): ul. Żabi Kruk 16 lok.04, 80-822 Gdańsk, e-mail: gdansk@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Białymstoku (dla przedsiębiorców z województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego): ul Ciepła 1, 15-472 Białystok, e-mail: bialystok@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Poznaniu (dla przedsiębiorców
z województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i wielkopolskiego): ul. Wielka 20, 61-774 Poznań, e-mail: poznan@rzecznikmsp.gov.pl.
Weryfikacja wniosku przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik może:
- podjąć czynności
- wskazać ci przysługujące prawa i środki działania
- przekazać sprawę według właściwości
- odmówić podjęcia czynności, o czym poinformuje cię i uzasadni swoją decyzję
Odpowiedź na wniosek:
Rzecznik przekaże ci informację, jakie jest jego stanowisko w twojej sprawie. Rzecznik wyjaśni też, jakie czynności podejmie (albo zawiadomi o ich braku).
Ile zapłacisz:
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA
Jeżeli po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik zdecyduje się podjąć czynności, to:
- Rzecznik wystąpi do ZUS o wydanie decyzji administracyjnej w sprawie Przedsiębiorcy lub
- Rzecznik zawiadomi organ rentowy o wstąpieniu do postępowania administracyjnego (jeśli organ prowadzi już postępowanie w tym zakresie lub wydał już decyzję).
ZUS zobowiązany jest do wydania decyzji administracyjnej co do wysokości składek obowiązujących przedsiębiorcę w 2025 r.
W przypadku decyzji odmawiającej przyznania ulgi:
1. Przedsiębiorca składa samodzielnie odwołanie od wydanej decyzji- w terminie 1 miesiąca od jej otrzymania:
- W trzech egzemplarzach do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Sądu Okręgowego, za pośrednictwem ZUS, który wydał decyzję,
- odwołanie jest wolne od opłat sądowych
- jeżeli w postępowaniu sądowym ZUS będzie reprezentowany przez radcę prawnego, to w przypadku przegranej przedsiębiorcy Sąd zasądzi od przedsiębiorcy na rzecz zakładu koszty zastępstwa procesowego w kwocie minimum 180 zł. Istnieje możliwość złożenia wniosku o nieobciążanie tymi kosztami, jednak zawsze jest to decyzja Sądu.
2. Rzecznik wstąpi do postępowania sądowego wraz ze stanowiskiem popierającym odwołanie Przedsiębiorcy i będzie brać w nim udział na prawach strony.
Uwaga! Rzecznik działa na rzecz Przedsiębiorcy jako samodzielny organ ochrony prawa, a nie pełnomocnik.
WYROK SĄDU
W przypadku wydania przez Sąd I Instancji wyroku negatywnego.
W ciągu 7 dni od daty publikacji lub doręczenia wyroku Przedsiębiorca powinien złożyć wniosek do Sądu uzasadnienie wyroku.
W terminie 14 dni od otrzymania uzasadnienia:
1. Przedsiębiorca samodzielnie składa apelację od wyroku I instancji:
- w trzech egzemplarzach do właściwego Sądu Apelacyjnego,
za pośrednictwem Sądu Okręgowego, który wydał wyrok, - apelacja jest wolna od opłat sądowych.
2. Rzecznik również złoży apelację w sprawie Przedsiębiorcy.
W przypadku wydania przez Sąd I Instancji wyroku pozytywnego.
1. Jeśli ZUS nie złoży apelacji, to wyrok uprawomocni się i ZUS będzie zobowiązany go wykonać.
2. Jeżeli ZUS złoży apelację, to Sąd zobowiążę stronę do złożenia odpowiedzi na apelację.
- Odpowiedź na apelację Przedsiębiorca składa w trzech egzemplarzach bezpośrednio do Sądu Apelacyjnego, w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania.
- Rzecznik również złoży odpowiedź apelację w sprawie Przedsiębiorcy.
WAŻNE! Do czasu uzyskania prawomocnego wyroku zmieniającego decyzję ZUS , Rzecznik rekomenduje opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne w pełnej wysokości, tj. zgodnie z decyzją wydaną przez ZUS ustalającą, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi zdeklarowana kwota nie niższa niż 60% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
PRZEDSIĘBIORCO, JEŻELI:
- korzystałeś z preferencji składkowej Mały ZUS Plus (MZ+) w latach 2019 – 2021 (kod tytułu ubezpieczenia 0590),
- chciałeś ponownie skorzystać z MZ+ od 2024 r., ale Zakład odmówił Ci do tego prawa – tj. wydał decyzję, od której następnie wniosłeś odwołanie lub odwołanie wniósł Rzecznik,
- sprawa znajduje się na etapie postępowania sądowego (przed właściwym sądem okręgowym bądź sądem apelacyjnym) i nie ma prawomocnego wyroku w sprawie,
- ZUS w trakcie postępowania sądowego trwającego w 2024 r. z urzędu skorygował Twoje dokumenty ubezpieczeniowe wskazując w nich kod tytułu ubezpieczenia 0510 (tzw. „pełny ZUS”),
TO:
- Rzecznik rekomenduje, abyś w ustawowym terminie do dnia 31 stycznia 2025 r. dokonał ponownie zgłoszenia do preferencji składkowej Mały ZUS Plus od 1 stycznia 2025 r. poprzez:
· złożenie na formularzu ZUS ZWUA wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych z kodu 0510 (wskazanego przez ZUS z urzędu)
· złożenie na formularzu ZUS ZUA zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych z kodem 0590
· a następnie w terminie do 20 lutego 2025 r. złożenie dokumentu ZUS DRA cz. II lub ZUS RCA cz. II
UWAGA:
Złożenia ww. dokumentów należy dokonać za pośrednictwem systemów teleinformatycznych dedykowanych Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, tj. PUE ZUS lub Programu Płatnik.
W przypadku gdyby w dalszym ciągu nie było możliwości przesłania dokumentów za pośrednictwem tych systemów, Rzecznik rekomenduje ich sporządzenie w formie papierowej (poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy pismem komputerowym bądź czytelnym pismem odręcznym) i złożenie we właściwym dla przedsiębiorcy oddziale ZUS bądź przesłanie za pośrednictwem poczty na adres właściwego oddziału ZUS (w takim przypadku rekomendujemy przesłanie dokumentów listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru).
Co w przypadku jeśli Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie przyjmie zgłoszenia do preferencji składkowej Mały ZUS Plus od stycznia 2025 lub wyda kolejną decyzję odmawiającą przyznania ulgi?
Przedsiębiorco!
Złóż wniosek o podjęcie interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Wniosek możesz złożyć mailowo na adres: wnioski@rzecznikmsp.gov.pl lub pobierając wniosek papierowy, drukując go i dostarczając osobiście lub listownie do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa, tel.: 22 123 70 70 lub do oddziału terenowego właściwego dla twojej siedziby:
· Wydziału Interwencyjno-Procesowego w Warszawie (dla przedsiębiorców
z województw: mazowieckiego, łódzkiego i lubelskiego): ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa, tel.: 22 123 70 70, e-mail: biuro@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Krakowie (dla przedsiębiorców
z województw: małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego):
ul. Kanoniczna 11, 31-001 Kraków, e-mail: krakow@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Gdańsku (dla przedsiębiorców z województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego): ul. Żabi Kruk 16 lok.04, 80-822 Gdańsk, e-mail: gdansk@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Białymstoku (dla przedsiębiorców z województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego): ul Ciepła 1, 15-472 Białystok, e-mail: bialystok@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Poznaniu (dla przedsiębiorców
z województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i wielkopolskiego): ul. Wielka 20, 61-774 Poznań, e-mail: poznan@rzecznikmsp.gov.pl.
Weryfikacja wniosku przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik może:
- podjąć czynności
- wskazać ci przysługujące prawa i środki działania
- przekazać sprawę według właściwości
- odmówić podjęcia czynności, o czym poinformuje cię i uzasadni swoją decyzję
Odpowiedź na wniosek:
Rzecznik przekaże ci informację, jakie jest jego stanowisko w twojej sprawie. Rzecznik wyjaśni też, jakie czynności podejmie (albo zawiadomi o ich braku).
Ile zapłacisz:
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA
Jeżeli po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik zdecyduje się podjąć czynności, to:
- Rzecznik wystąpi do ZUS o wydanie decyzji administracyjnej w sprawie Przedsiębiorcy lub
- Rzecznik zawiadomi organ rentowy o wstąpieniu do postępowania administracyjnego (jeśli organ prowadzi już postępowanie w tym zakresie lub wydał już decyzję).
ZUS zobowiązany jest do wydania decyzji administracyjnej co do wysokości składek obowiązujących przedsiębiorcę w 2025 r.
W przypadku decyzji odmawiającej przyznania ulgi:
1. Przedsiębiorca składa samodzielnie odwołanie od wydanej decyzji- w terminie
1 miesiąca od jej otrzymania:
- W trzech egzemplarzach do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Sądu Okręgowego, za pośrednictwem ZUS, który wydał decyzję.
- odwołanie jest wolne od opłat sądowych
- jeżeli w postępowaniu sądowym ZUS będzie reprezentowany przez radcę prawnego, to w przypadku przegranej przedsiębiorcy Sąd zasądzi od przedsiębiorcy na rzecz zakładu koszty zastępstwa procesowego w kwocie minimum 180 zł. Istnieje możliwość złożenia wniosku o nieobciążanie tymi kosztami, jednak zawsze jest to decyzja Sądu.
2. Rzecznik wstąpi do postępowania sądowego wraz ze stanowiskiem popierającym odwołanie Przedsiębiorcy i będzie brać w nim udział na prawach strony.
Uwaga! Rzecznik działa na rzecz Przedsiębiorcy jako samodzielny organ ochrony prawa, a nie pełnomocnik.
WYROK SĄDU
W przypadku wydania przez Sąd I Instancji wyroku negatywnego.
W ciągu 7 dni od daty publikacji lub doręczenia wyroku Przedsiębiorca powinien złożyć wniosek do Sądu uzasadnienie wyroku. Wniosek o uzasadnienie jest wolny od opłat sądowych.
W terminie 14 dni od otrzymania uzasadnienia:
1. Przedsiębiorca samodzielnie składa apelację od wyroku I instancji:
- w trzech egzemplarzach do właściwego Sądu Apelacyjnego, za pośrednictwem Sądu Okręgowego, który wydał wyrok,
- apelacja jest wolna od opłat sądowych.
2. Rzecznik również złoży apelację w sprawie Przedsiębiorcy.
W przypadku wydania przez Sąd I Instancji wyroku pozytywnego.
1. Jeśli ZUS nie złoży apelacji, to wyrok uprawomocni się i ZUS będzie zobowiązany go wykonać.
2. Jeżeli ZUS złoży apelację, to Sąd zobowiążę stronę do złożenia odpowiedzi na apelację.
- Odpowiedź na apelację Przedsiębiorca składa w trzech egzemplarzach bezpośrednio do Sądu Apelacyjnego, w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania.
- Rzecznik również złoży odpowiedź apelację w sprawie Przedsiębiorcy.
WAŻNE!
Do czasu uzyskania prawomocnego wyroku zmieniającego decyzję ZUS , Rzecznik rekomenduje opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne w pełnej wysokości, tj. zgodnie z decyzją wydaną przez ZUS ustalającą, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi zdeklarowana kwota nie niższa niż 60% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
FAQ WS. MAŁEGO ZUS PLUS
Czy w trakcie postępowania sądowego mam opłacać pełne składki, czy też w wysokości MZ+?
Rzecznik rekomenduje płacenie pełnych składek. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, jaki będzie wyrok Sądu w konkretnej sprawie. Płacenie składek preferencyjnych spowoduje konieczność płacenia odsetek w przypadku przegranej w Sądzie. Oczywiście zrozumiałym jest, iż nie każdy będzie w stanie płacić pełne składki. Rzecznik nie uzależnia podjęcia interwencji od tego, czy przedsiębiorca płaci pełne, czy niepełne składki.
Czy ZUS wszczyna egzekucję wobec przedsiębiorców, którzy są w sporze sądowym ws. Małego ZUS Plus i nie płacą pełnych składek?
Z praktyki Rzecznika wynika, iż pracownicy Zakładu odstępują od działań egzekucyjnych, gdy dowiadują się, iż w sprawie prowadzone jest postępowanie sądowe. Ale nie jest to regułą. Należy pamiętać, iż zaległości dotyczące okresów wcześniejszych (nieobjętych sporem sądowym) mogą być jak najbardziej dochodzone przez Zakład w trybie przymusowym.
Czy mam składać w trakcie sporu sądowego dokumenty z kodem tytułu ubezpieczeniowego właściwym dla MZ+ (0590, 0594)?
Rzecznik ma świadomość, iż systemy są poblokowane i interweniował w tej sprawie u Prezesa Zakładu. Podziela stanowisko przedsiębiorców, iż z powodu poblokowanych systemów nie powinni oni ponosić negatywnych konsekwencji.
Niemniej Rzecznik rekomenduje składanie dokumentów z kodem właściwym dla MZ+ pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru na czas trwania procesu sądowego.
Dlaczego? Ponieważ ZUS wobec przedsiębiorców, którzy rezygnują ze składania dokumentów z kodem właściwym dla MZ+ umarza postępowanie, odmawia wszczęcia, podnosi w Sądzie, iż przedsiębiorca zrezygnował z tej preferencji składkowej dobrowolnie. Przedstawienie przeciwdowodu do takich twierdzeń Zakładu wydłuża postępowanie sądowe i drastycznie obniża szanse na pozytywne rozstrzygnięcie.
Czy przedsiębiorca ponosi koszty postępowania sądowego?
Wniosek o podjęcie interwencji do Rzecznika jest nieodpłatny, tak samo późniejsze działania Rzecznika.
Odwołanie od decyzji Zakładu również jest zwolnione z opłat.
W razie przegranej w sądzie przedsiębiorca może zostać zobowiązany przez Sąd do opłacenia kosztów zastępstwa procesowego na rzecz organu rentowego w wysokości co najmniej 180 zł. Przedsiębiorca może wnosić o odstąpienie od obciążania tymi kosztami, ale decyzja należy do Sądu.
Co zrobić jeżeli trwa postępowanie sądowe ws. Małego ZUS Plus, przedsiębiorca złożył wniosek o wakacje składkowe i nie otrzymał ani informacji o ich przyznaniu, ani decyzji odmownej?
Przedsiębiorca powinien wnieść po upływie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku o wakacje składkowe odwołanie od niewydania decyzji ws. wakacji składkowych. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zakładu do Sądu Rejonowego właściwego wedle miejsca zamieszkania przedsiębiorcy.
Trwające postępowanie sądowe ws. Małego ZUS Plus nie jest podstawą ani do odmowy wakacji składkowych, ani do braku wydania decyzji ws. wakacji.
Co zrobić jeśli korzystałem z MZ+ w latach 2020-2022 i nie mogę przesłać dokumentów zgłoszeniowych do MZ+ od 1 stycznia 2025 r. za pośrednictwem Płatnika i eZUS?
W przypadku gdyby nie było możliwości przesłania dokumentów za pośrednictwem tych systemów, Rzecznik rekomenduje ich sporządzenie w formie papierowej (poprzez wypełnienie odpowiednich formularzy pismem komputerowym bądź czytelnym pismem odręcznym) i złożenie we właściwym dla przedsiębiorcy oddziale ZUS bądź przesłanie za pośrednictwem poczty na adres właściwego oddziału ZUS (w takim przypadku rekomendujemy przesłanie dokumentów listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru).
Co jeżeli jestem w sporze sądowym ws. Małego ZUS Plus dotyczącym 2024 r.?
Jeżeli spór sądowy się nie zakończył, a przedsiębiorca spełnia kryterium przychodowe, powinien do końca stycznia 2025 r. przekazać do Zakładu dokument ZUS ZUA z kodem właściwym dla MZ+ i wyrejestrowanie z kodem 0510.
Czy wyrejestrowanie z kodem 0510 z datą wyrejestrowania 01.01.2025 r. Zakład będzie uznawał za rezygnację z Małego ZUS Plus za 2024 r.?
Nie można zrezygnować z Małego ZUS Plus z datą wsteczną, siłą rzeczy wyrejestrowanie z kodu 0510 od dnia 1 stycznia 2025 r. nie dotyczy 2024 r.
Jeżeli – mimo to – Zakład uzna takie działanie za rezygnację z MZ+ za 2024 r., należy podnieść w sądzie, iż rezygnacja nie może dotyczyć okresu poprzedzającego dokonanie wyrejestrowania.

Szkolenie online z Małego ZUS Plus z r.pr. Florą Olszak to pierwsza taka inicjatywa podjęta w ramach #poradydlaprzedsiebiorcy – cyklu edukacyjnego przeznaczonego dla przedstawicieli sektora MŚP. Prezentujemy Państwu odpowiedzi na pytania zadane przez przedsiębiorców w czasie szkolenia:
Czy Biuro Rzecznika MŚP wie, jaki jest stan prac nad ustawą deregulacyjną, która ma rozwiązać spór z ZUS-em dotyczący okresu, w którym przedsiębiorca może korzystać z preferencji Mały ZUS Plus? Czy istnieje choćby cień szansy, że ustawa wejdzie w życie do końca stycznia?
Z etapem prac legislacyjnych nad ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego można zapoznać się na oficjalnej stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Żeby wskazana ustawa weszła w życie powinna być przegłosowana w Sejmie, Senacie, podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i opublikowana w Dzienniku Ustaw.
Udało mi się przerejestrować w 2024 na MZ+. W 2025 chciałbym móc korzystać z tej ulgi. Niestety PUE jest całkowicie zablokowane i nie ma możliwości wysłania żadnej deklaracji. Co powinienem zrobić w takiej sytuacji?
W takiej sytuacji najostrożniejszym posunięciem będzie złożenie dokumentu ZUS ZWUA i ZUS ZUA z kodem właściwym dla MZ+ od dnia 1 stycznia 2025 r., i/lub złożenie pisma do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o woli kontynuowania Małego ZUS Plus w 2025 roku.
Jednocześnie należy wskazać, że sytuacja jest absolutnie bezprecedensowa i niezależnie od tego, jakie dokumenty zgłoszeniowe przedsiębiorca złoży bądź ich nie złoży, jeżeli w jasny sposób przekaże do ZUS informację o woli kontynuacji korzystania z MZ+, Rzecznik będzie podejmował interwencję w sprawie kontynuacji MZ+.
Dokumenty te należy przesłać pocztą lub przekazać osobiście. Rzecznik wciąż podejmuje działania mające na celu odblokowanie dedykowanych systemów.
Czy można wstecznie upomnieć się o nadpłacone składki ZUS, jeśli przedsiębiorca je odprowadzał, a ZUS nie uznawał prawa do skorzystania z MZ+?
Jeżeli przedsiębiorca wygra sprawę w sądzie dotyczącą MZ+ i opłacał pełne składki, to wówczas składki nadpłacone będą składkami nienależnie opłaconymi. Wówczas zastosowanie będzie mieć procedura określona w art. 24 ust. 6a i n. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Jeżeli natomiast przedsiębiorca wskutek nieuznawania prawa do MZ+ przez ZUS nie brał udziału w postępowaniu sądowym i okaże się, iż preferencja składkowa mu się jednak należała, to zależnie od tego, czy będzie dysponował potwierdzeniem zgłoszenia do tej preferencji w ustawowym terminie, czy też nie, będzie mógł ewentualnie zażądać korekty podstaw wymiaru składek. Zaakcentowania wymaga, że w takiej sytuacji celowość korekty podstaw wymiaru składek będzie zależała od kilku innych czynników, zatem rzetelne udzielenie odpowiedzi na pytanie w tym zakresie w oderwaniu od konkretnej zindywidualizowanej sytuacji przedsiębiorcy (bez wiedzy o pozostałych czynnikach) jest niemożliwe.
Czy przedsiębiorca, który korzystał z MZ+ od stycznia 2019 r. do grudnia 2021 r., a następnie od stycznia 2022 r. do dnia dzisiejszego jest na dużym ZUS, może przejść na MZ+ od stycznia 2025 r.?
Wobec przedsiębiorcy, który korzystał we wskazanym okresie z MZ+, nie ziszcza się przesłanka negatywna dotycząca ograniczenia czasowego korzystania z MZ+, zatem na pewno może skorzystać od stycznia 2025 r., jeżeli spełnia kryterium przychodowe i nie ziściła się żadna z pozostałych przesłanek negatywnych (np. nie świadczy usług w ramach działalności na rzecz pracodawcy, u którego był zatrudniony w 2024 r. lub 2025 r.).
Czy przedsiębiorca podlegający pod MZ+ od dnia 1 stycznia 2022 r. ma wydłużony okres MZ+ o 12 miesięcy, czy ta preferencja skończyła się z dniem 31 grudnia 2024 r.
Jeżeli przedsiębiorca korzystał w latach: 2022, 2023, 2024 z MZ+, to automatycznie przedłuża się możliwość korzystania z MZ+ do końca 2025 r., o ile spełnia pozostałe kryteria dot. MZ+.
Czy w przypadku kiedy 24 miesiące dużych składek kończą się w styczniu 2025, mogę od 1 lutego zgłosić się na ZUS plus, jeżeli spełniam warunki?
W ocenie Rzecznika i sądów – tak. W ocenie Zakładu nie. Należy również pamiętać o przekazaniu dokumentów zgłoszeniowych w terminie 7 dni od dnia 1 lutego 2025 r.
Czy osoba, która była na MZ+ od stycznia 2020 r. do grudnia 2022 r., rok 2023 i 2024 na pełnych składkach, jeśli poprowadzi firmę przez 3 początkowe miesiące roku 2025 (styczeń, luty, marzec) i później ją zawiesi do końca grudnia 2025 i wznowi od stycznia 2026 – to czy będzie mieć prawo do MZ+ od stycznia 2026?
Zarówno sądy, jak i Zakład różnie podchodzą do tej kwestii z uwagi na brzmienie art. 18c ust. 11 pkt 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, konkretnie fragment „ustalały podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.”
W takim przypadku Rzecznik zaleca zwrócenie się do Zakładu o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Z zasadami składania wniosków o interpretację indywidualną można zapoznać się tutaj.
W kwestii dodatkowych 12 miesięcy MZ+ – trzeba było korzystać przez cały 2023 rok z MZ+, czy wystarczy przez część roku, np. od września 2023 do nadal?
Jeżeli przedsiębiorca korzystał z MZ+ od września 2023 r., powinien był w celu uzyskania dodatkowych 12 miesięcy preferencji składkowej złożyć dokumenty zgłoszeniowe do MZ+ w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.
Czy osoba prowadząca JDG i korzystająca z Małego ZUS plus w okresie 01.01.2022-31.12.2024 ma prawo do skorzystania z dodatkowych 12 miesięcy w 2025?
Tak.
Czy więcej jest spraw wygranych czy przegranych z ZUS o MZ+ w całym kraju ? Czy są sprawy, które już przeszły przez drugą instancję i są prawomocne ?
Zdecydowanie więcej jest spraw wygranych w sprawie MZ+. Na dzień 23 stycznia 2025 r. Rzecznikowi są znane trzy prawomocne wyroki: jeden wyrok Sądu Okręgowego w Radomiu, który jest korzystny dla przedsiębiorcy, dwa wyroki Sądu Apelacyjnego w Lublinie, które są dla przedsiębiorców niekorzystne.
Jeżeli ktoś był zgłoszony do MZ+ w listopadzie i grudniu 2023, później w 2024 roku był na pełnym ZUS, to jeśli teraz znowu spełnia warunki i skorzysta z MZ+ od 2025 to należy mu się dodatkowe 12 miesięcy?
W celu uzyskania dodatkowych 12 miesięcy preferencji składkowej należało złożyć dokumenty zgłoszeniowe do MZ+ w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.
Czy okres zawieszenia działalności ma wpływ na ustalenie okresu 60 miesięcy, wg których wyznacza się możliwość skorzystania z MZ+?
Pytanie niestety zostało postawione za mało precyzyjnie aby udzielić wyczerpującej odpowiedzi.
W ocenie Rzecznika może mieć (patrz chociażby pytanie 7 powyżej). Intencją ustawodawcy przy wprowadzaniu MZ+ było, aby przedsiębiorcy mogli skorzystać z 36 miesięcy MZ+, a następnie 24 miesiące opłacali tzw. „pełne składki”, po czym znowu mogli przejść na 36 miesięcy MZ+ i tak dalej. Zachowanie opisywanego cyklu pozwala bowiem przedsiębiorcy na uzbieranie kapitału potrzebnego do wypłaty minimalnej emerytury, Dla przykładu – w sytuacji gdy przedsiębiorca zawiesi wykonywanie działalności na 24 miesiące w okresie kiedy powinien opłacać tzw. „pełne składki”, nie uzyska prawa do MZ+ za kolejny okres.
Jeżeli jestem zgłoszony do Małego ZUS Plus od 1 listopada 2021 r., to mogę nieprzerwanie korzystać z tej ulgi maksymalnie do 31 października 2025 r.? Kieruję się zasadą, że w 2023 roku opłacałem składki według Małego ZUSu Plus, więc mogę korzystać z tej ulgi rok dłużej. Czy prawidłowo?
Tak.
Czy – pomimo wyroków sądów w 2024 roku – osoby, które korzystały z Małego ZUS w latach 2020-2022, a w latach 2023-2024 miały duży ZUS, będą mogły przejść na Mały ZUS dopiero w 2026 przy spełnieniu wszystkich warunków?
Nie, przedsiębiorcy znajdujący się w tej sytuacji mogą wejść w spór sądowy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych odnośnie prawa do MZ+ w roku 2025. Oczywiście w takiej sytuacji mogą zwrócić się o wsparcie Rzecznika, który będzie brał udział w takich postepowaniach.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją Mały ZUS Plus szkolenie. Znajdą tam Państwo niezbędną wiedzę i praktyczne wskazówki dotyczące korzystania z ulgi MZ+.

Przedsiębiorcy, którzy wnioskują o rozłożenie należności wobec ZUS na raty albo o odroczenie terminu płatności składek spotykają się z nieprawidłową praktyką Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmawiając rozłożenia należności na raty zawiadamia zwykłym pismem, iż nie przyznaje wskazanej ulgi przedsiębiorcy. Zakład na oficjalnej stronie internetowej[1] informuje, iż w razie odmowy zawarcia układu ratalnego, przedsiębiorca może ponownie złożyć wniosek o układ ratalny. Zdaniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w sprawach tych nie jest zobowiązany do wydawania decyzji administracyjnych.
W praktyce Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców dotychczas udało się wskutek odwołania od niewydania decyzji przez Zakład w sprawie układu ratalnego uzyskać pozytywne orzeczenie sądowe. Mianowicie Sąd Okręgowy w Sieradzu wyrokiem z dnia 29 kwietnia 2024 r., o sygn. akt IV U 512/23 zobowiązał organ rentowy do wydania decyzji w sprawie układu ratalnego.
Rzecznik MŚP stoi na stanowisku, iż odmowa przyznania ulgi w postaci układu ratalnego lub odroczenia terminu płatności składek musi być w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do sądu powszechnego. Praktyka Zakładu polegająca na niewydawaniu decyzji i informowaniu zwykłym pismem o odmowie ulgi stanowi naruszenie prawa do sądu.
Identyczną opinię w tej sprawie ma Sąd Najwyższy, który w dniu 10 grudnia 2024 r. podjął Uchwałę, III UZP 3/24, zgodnie z którą: „Odmowa uwzględnienia wniosku z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2024 r., poz. 479) o rozłożeniu należności z tytułu składek na raty następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego (art. 83 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy).”
W konsekwencji – jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek o układ ratalny albo odroczenie terminu płatności składek, Zakład – jeżeli odmawia tej ulgi – powinien wydać decyzję administracyjną, od której można odwołać się do sądu. Niedopuszczalna jest praktyka informowania przedsiębiorców o braku podstaw przyznania jednej z tych ulg w formie zwykłego pisma.
Przedsiębiorco! Złóż wniosek o podjęcie interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Wniosek możesz złożyć mailowo na adres: wnioski@rzecznikmsp.gov.pl lub pobierając wniosek papierowy, drukując go i dostarczając osobiście lub listownie do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców lub do oddziału terenowego właściwego dla twojej siedziby:
· Wydział Interwencyjno-Procesowy (dla przedsiębiorców z województw: mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego): ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa,
e-mail: wip@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Krakowie (dla przedsiębiorców z województw: małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego): ul. Kanoniczna 11, 31-001 Kraków, e-mail: krakow@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Gdańsku (dla przedsiębiorców z województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego): ul. Żabi Kruk 16 lok.04, 80-822 Gdańsk, e-mail: gdansk@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Białymstoku (dla przedsiębiorców z województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego): ul Ciepła 1, 15-472 Białystok,
e-mail: bialystok@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Poznaniu (dla przedsiębiorców z województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i wielkopolskiego): ul. Wielka 20, 61-774 Poznań, e-mail: poznan@rzecznikmsp.gov.pl.
Weryfikacja wniosku przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik może:
- podjąć czynności
- wskazać ci przysługujące prawa i środki działania
- przekazać sprawę według właściwości
- odmówić podjęcia czynności, o czym poinformuje cię i uzasadni swoją decyzję
Odpowiedź na wniosek:
Rzecznik przekaże ci informację, jakie jest jego stanowisko w twojej sprawie. Rzecznik wyjaśni też, jakie czynności podejmie (albo zawiadomi o ich braku).
Ile zapłacisz:
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
PRZEBIEG POSTĘPOWANIA
Jeżeli po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik zdecyduje się podjąć czynności, to:
- Rzecznik wystąpi do ZUS o wydanie decyzji administracyjnej w sprawie Przedsiębiorcy lub
- Rzecznik zawiadomi organ rentowy o wstąpieniu do postępowania administracyjnego (jeżeli przedsiębiorca już złożył wniosek o wydanie decyzji).
ZUS zobowiązany jest do wydania decyzji administracyjnej co do odmowy przyznania ulgi w postaci układu ratalnego albo odroczenia terminu płatności składek.
W razie braku wydania decyzji w sprawie odmowy przyznania układu ratalnego lub odroczenia terminu płatności:
1. Przedsiębiorca składa samodzielnie odwołanie od niewydania decyzji- w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o układ ratalny/odroczenie terminu płatności
- W trzech egzemplarzach do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania Sądu Okręgowego, za pośrednictwem ZUS, który nie wydał decyzji w sprawie układu ratalnego/odroczenia terminu płatności.
2. Rzecznik wstąpi do postępowania sądowego wraz ze stanowiskiem popierającym odwołanie Przedsiębiorcy i będzie brać w nim udział na prawach strony.
Uwaga! Rzecznik działa na rzecz Przedsiębiorcy jako samodzielny organ ochrony prawa, a nie pełnomocnik.

Od połowy grudnia 2024 r. przedsiębiorcy otrzymują pierwsze odmowy przyznania zwolnienia ze składek (wakacji składkowych) za grudzień 2024 r.
Odmowa zwolnienia ze składek następuje w formie decyzji administracyjnej.
W decyzji powinno znajdować się pouczenie odnośnie możliwości wniesienia odwołania od tej decyzji. Odwołanie od takiej decyzji wnosi się za pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do właściwego według miejsca zamieszkania przedsiębiorcy Sądu Rejonowego.
Odwołanie powinno zawierać:
1. oznaczenie zaskarżonej decyzji,
2. zwięzłe przytoczenie zarzutów – wskazanie, dlaczego zdaniem przedsiębiorcy decyzji ZUS-u jest nieprawidłowa,
3. zwięzłe przytoczenie wniosków – np. o zmianę decyzji poprzez przyznanie zwolnienia od składek za grudzień 2024 r.,
4. uzasadnienie,
5. podpis przedsiębiorcy.
Wniesienie odwołania od decyzji inicjuje postępowanie sądowe.
Rzecznik może wstąpić do postępowania sądowego przed Sądem Rejonowym, jedynie wówczas gdy:
- brał udział w postępowaniu poprzedzającym postępowanie sądowe,
czyli przed wniesieniem odwołania od decyzji przez przedsiębiorcę; - dysponuje pisemną zgodą przedsiębiorcy na udział Rzecznika
w postępowaniu sądowym.
Dlatego przedsiębiorco!
Zanim złożysz odwołanie od decyzji odmawiającej zwolnienia ze składek, złóż wniosek o podjęcie interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Wniosek możesz złożyć mailowo na adres: wnioski@rzecznikmsp.gov.pl lub pobierając wniosek papierowy, drukując go i dostarczając osobiście lub listownie do biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa, tel.: 22 123 70 70 lub do oddziału terenowego właściwego dla twojej siedziby:
· Wydziału Interwencyjno-Procesowego w Warszawie (dla przedsiębiorców
z województw: mazowieckiego, łódzkiego i lubelskiego): ul. Wilcza 46, 00-679 Warszawa, e-mail: biuro@rzecznikmps.gov.pl,
· oddział terenowy w Krakowie (dla przedsiębiorców
z województw: małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego):
ul. Kanoniczna 11, 31-001 Kraków, e-mail: krakow@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Gdańsku (dla przedsiębiorców z województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i zachodniopomorskiego): ul. Żabi Kruk 16 lok.04, 80-822 Gdańsk, e-mail: gdansk@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Białymstoku (dla przedsiębiorców z województw: podlaskiego i warmińsko-mazurskiego): ul Ciepła 1, 15-472 Białystok,
e-mail: bialystok@rzecznikmsp.gov.pl,
· oddział terenowy w Poznaniu (dla przedsiębiorców
z województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego i wielkopolskiego): ul. Wielka 20, 61-774 Poznań, e-mail: poznan@rzecznikmsp.gov.pl.
Przedsiębiorco! Do wniosku o podjęcie interwencji załącz (albo osobno prześlij pocztą) pisemną zgodę na udział Rzecznika w postępowaniu sądowym – wzór w załączeniu.
Weryfikacja wniosku przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców
Po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik może:
- podjąć czynności
- wskazać ci przysługujące prawa i środki działania
- przekazać sprawę według właściwości
- odmówić podjęcia czynności, o czym poinformuje cię i uzasadni swoją decyzję
Odpowiedź na wniosek:
Rzecznik przekaże ci informację, jakie jest jego stanowisko w twojej sprawie. Rzecznik wyjaśni też, jakie czynności podejmie (albo zawiadomi o ich braku).
SZCZEGÓŁOWY PRZEBIEG POSTĘPOWANIA
Jeżeli po zapoznaniu się z wnioskiem Rzecznik zdecyduje się podjąć czynności, to:
1. Rzecznik zawiadomi organ rentowy o wstąpieniu do postępowania i przedstawi stanowisko w sprawie.
2. Następnie Rzecznik wstąpi do postępowania sądowego wraz ze stanowiskiem popierającym odwołanie Przedsiębiorcy i będzie brać w nim udział na prawach strony.
Jeżeli Rzecznik odmówi podjęcia czynności, np. z powody zgłoszenia się przez przedsiębiorcę już po wniesieniu odwołania, lecz uzna stanowisko przedsiębiorcy za prawidłowe, przekaże przedsiębiorcy pismo informacyjne wraz z uzasadnieniem, dlaczego uznaje stanowisko przedsiębiorcy za prawidłowe. Pismo takie przedsiębiorca może przedłożyć w sądzie.
Jeżeli Rzecznik odmówi podjęcia czynności ze względów formalnych albo uznając stanowisko przedsiębiorcy za nieprawidłowe, przekaże przedsiębiorcy odpowiednie stanowisko.
Ile zapłacisz:
Usługa jest bezpłatna. Dodatkowe opłaty możesz ponieść, tylko w przypadku realizacji tej usługi przez pełnomocnika (informacje na temat pełnomocnictwa).
Mały ZUS plus i wakacje składkowe to odczuwalne ulgi dla przedsiębiorców. Chcąc z nich korzystać, pamiętajmy o terminach złożenia niezbędnych dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:
• Dla małego ZUSu plus* – termin skłania wniosków o ulgę w 2025 roku mija 31 stycznia. Dotyczy osób, które nie korzystały z tej ulgi w poprzednim roku, a spełniają warunki do jej uzyskania. Osoby, które korzystały z ulgi w 2024 roku i nadal spełniają warunki, nie muszą zgłaszać się ponownie.
*Ulga przeznaczona jest dla przedsiębiorców, których przychód w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył 120 tys. zł. Jeśli działalność była prowadzona krócej, limit przychodu wylicza się proporcjonalnie do liczby dni prowadzenia firmy. Z Małego ZUS Plus można korzystać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia działalności.
• Wakacje składkowe* – aby z nich skorzystać w lutym 2025 roku, należy złożyć wniosek do ZUS w styczniu 2025 roku. Wnioski należy składać z miesięcznym wyprzedzeniem, czyli w miesiącu poprzedzającym miesiąc, za który chcemy uzyskać zwolnienie ze składek.
*ZUS informuje o przyznaniu lub odmowie ulgi za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS). Brak decyzji za styczeń 2024 roku nie blokuje możliwości złożenia wniosku na luty 2025 roku, jednak wniosek ten musi zostać złożony w styczniu 2025 roku.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.zus.pl/
Przedsiębiorcy! Luty jest ważnym miesiącem, w którym mija wyznaczony czas składania wielu kluczowych dokumentów. Dlatego przypominamy o zbliżających się datach:
Do 17 lutego:
- jeśli działasz w imieniu płatnika składek posiadającego osobowość prawną – wpłać składki ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, FP, FGŚP, prześlij deklarację rozliczeniową ZUS DRA oraz imienny raport miesięczny ZUS RCA
- wystaw faktury za styczeń 2024
- wpłać I ratę podatku od środków transportowych i złóż deklarację na podatek od środków transportowych na rok podatkowy
- jako pracodawca przelej do instytucji finansowej wpłaty na PPK obliczone i pobrane w styczniu 2025
- zapłać ratę podatku od nieruchomości za luty 2025 – termin dotyczy osób prawnych oraz jednostek i spółek niemających osobowości prawnej
- zapłać ratę podatku leśnego za luty 2025 – termin dotyczy osób prawnych oraz jednostek i spółek niemających osobowości prawnej
Do 20 lutego:
- jako pracodawca wpłać składki na PFRON za styczeń 2025
- jeśli jesteś w grupie pozostałych płatników składek (płatnicy opłacający wyłącznie składki na własne ubezpieczenia, przedsiębiorcy i inne podmioty nieposiadające osobowości prawnej, które zatrudniają innych ubezpieczonych, w tym spółki osobowe) – wpłać składki ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, FP, FGŚP, prześlij deklarację rozliczeniową ZUS DRA oraz imienny raport miesięczny ZUS RCA
- wpłać zaliczkę na podatek dochodowy od osób prawnych
- wpłać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych oraz z umów najmu i dzierżawy
- wpłać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów osób fizycznych za styczeń 2025
- wpłać zaliczkę na podatek dochodowy od pracowników zatrudnionych na umowę o pracę oraz z tytułu umów zlecenia i o dzieło za styczeń 2025
- możesz zmienić formę opodatkowania – jeśli pierwszy w tym roku przychód z działalności gospodarczej osiągnąłeś w styczniu
- złóż oświadczenie o wyborze metody kasowej rozliczania PIT
- złóż sprawozdanie o rodzajach oraz ilości wytworzonych, przywiezionych i wywiezionych paliw ciekłych za poprzedni miesiąc – dotyczy przedsiębiorstw energetycznych, które posiadają koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych lub koncesję na obrót nimi z zagranicą oraz podmiotów przywożących paliwa ciekłe do swojej działalności
- złóż sprawozdanie o podmiotach zlecających usługi magazynowania, przeładunku lub dystrybucji paliw ciekłych za poprzedni miesiąc – dotyczy przedsiębiorstw energetycznych
- wpłać podatek od przychodów z budynków (tak zwany podatek minimalny) za styczeń 2025
- jeśli działasz w imieniu spółki dominującej reprezentującej podatkową grupę kapitałową – wpłać zaliczkę na podatek dochodowy pobraną za styczeń 2025
- wpłać ryczałt od dochodów spółek (tak zwany estoński CIT) z tytułu ukrytych zysków i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą – jeżeli w styczniu 2025 dokonano wypłaty, wydatku lub wykonano świadczenie; z tytułu zmiany wartości składników majątku – jeżeli do przejęcia, przekształcenia lub wniesienia wkładu niepieniężnego doszło w styczniu 2025
- jeśli działasz w imieniu fundacji rodzinnej – zapłać podatek dochodowy z tytułu przekazania beneficjentom świadczeń w styczniu 2025, bądź przekazania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w styczniu 2025
- jeśli działasz w imieniu spółki nieruchomościowej, której udziały (akcje), ogół praw i obowiązków, tytuły uczestnictwa lub prawa o podobnym charakterze zostały zbyte w styczniu 2025 – wpłać jako płatnik, zaliczkę na podatek od dochodu oraz prześlij podatnikowi informację o wpłaconej zaliczce, odpowiednio: PIT-ISN i CIT-ISN
Do 25 lutego:
- prześlij informację podsumowującą o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE za styczeń 2025
- wpłać podatek akcyzowy za styczeń 2025 i złóż deklarację dla podatku akcyzowego (AKC-4)
- wpłać podatek VAT za styczeń 2025 i prześlij JPK_V7M oraz JPK_V7K (część ewidencyjna)
- złóż deklarację VAT-8, VAT-9M, VAT-12 za styczeń 2025
- oblicz i wpłać opłatę cukrową za styczeń 2025 oraz złóż informację CUK
- przekaż do PFRON dokumenty dotyczące dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników za styczeń 2025
- oblicz i wpłać opłatę paliwową za styczeń 2025 oraz złóż informację o tej opłacie
- oblicz i wpłać opłatę emisyjną za styczeń 2025 oraz złóż informację o tej opłacie
- wpłać podatek od sprzedaży detalicznej za styczeń 2025 – deklaracja PSD-1
- złóż informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26) – w przypadku jeśli pierwszy wydatek związany z pojazdami wystąpił w poprzednim miesiącu
Do 28 lutego:
- złóż sprawozdanie z działalności wytwórców, dystrybutorów i przedsiębiorców obrotu ciepłem (URE-C1) – dotyczy przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się wytwarzaniem, dystrybucją i przesyłaniem lub obrotem ciepłem
- jeśli Twoja firma korzystała z zamrożenia cen energii elektrycznej w 2. półroczu 2024 roku, złóż informację o pomocy, czyli o kwocie uzyskanej z pomocy publicznej
- jako płatnik składek przekaż ubezpieczonym informację za 2024 rok o danych zawartych w imiennych raportach miesięcznych sporządzonych do ZUS, w podziale na poszczególne miesiące
- jako płatnik PIT przekaż podatnikowi informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w 2024 roku (PIT-11)
- jako płatnik PIT przekaż podatnikowi informację o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych w 2024 roku (PIT-8C)
- jeśli prowadzisz działalność opodatkowaną kartą podatkową, złóż deklarację PIT-16A za 2024 rok
- jako płatnik składek przekaż do ZUS informację o wysokości przychodów uzyskanych przez emerytów i rencistów w 2024 roku
- jeśli korzystasz z refundacji składek emerytalno-rentowych przez PFRON, złóż wniosek o refundację składek za styczeń 2025
- jeśli jesteś podatnikiem rozliczającym podatek VAT w ramach szczególnej procedury Import One Stop Shop (IOSS) – złóż deklarację VII-DO i rozlicz podatek VAT od transakcji zrealizowanych w styczniu 2025
- jeśli działasz w imieniu podmiotu korzystającego ze środowiska, którego działalność powoduje emisję, złóż raport do Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) za 2024 rok
Nie czekajcie do ostatniej chwili i złóżcie odpowiednie dokumenty już dzisiaj!
Źródło: www.biznes.gov.pl

Przypominamy o ważnych terminach składnia wniosków w marcu:
Do 5 marca:
- złóż deklarację VAT-14 o należnych kwotach podatku VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych za luty 2025 r.;
- złóż sprawozdanie DG-1 o działalności gospodarczej za luty 2025, jeśli prowadzisz firmę zatrudniającą minimum 10 pracowników;
Do 7 marca:
- wpłać podatek dochodowy w formie karty podatkowej za luty 2025 r.;
- wpłać zryczałtowany podatek od dochodów z dywidend oraz innych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych oraz przygotuj CIT-7 za luty 2025r.;
- złóż deklarację o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków (PIT-NZ, CIT-NZ) za luty 2025 r. i wpłać podatek wykazany w deklaracjach.
Do 10 marca:
- wypłać wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę i umów pokrewnych za luty 2025 r;
- złóż zgłoszenie INTRASTAT za luty 2025r.
Do 17 marca:
- złóż w systemie BIDO sprawozdanie o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi;
- złóż w systemie BIDO sprawozdanie o liczbie nabytych i wydanych toreb foliowych;
- wpłać opłatę za jednorazowe opakowania plastikowe za 2024 rok
- złóż w systemie BIDO sprawozdanie o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami;
- wystaw faktury za luty 2025 r.;
- zapłać I ratę podatku od nieruchomości, podatku leśnego i rolnego, jeśli jesteś osobą fizyczną i prowadzisz działalność gospodarczą;
- wpłać składki ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, FP, FGŚP, prześlij deklarację rozliczeniową ZUS DRA oraz imienny raport miesięczny ZUS RCA, jeśli działasz w imieniu płatnika składek posiadającego osobowość prawną;
- jako pracodawca przelej do instytucji finansowej wpłaty na PPK obliczone i pobrane w lutym 2025 r.;
- zapłać ratę podatku od nieruchomości za marzec 2025 r., jeśli jesteś osobą prawną lub jednostką czy spółką niemającą osobowości prawnej;
- zapłać ratę podatku leśnego za marzec 2025 r., jeśli jesteś osobą prawną lub jednostką czy spółką niemającą osobowości prawnej;
- zapłać I ratę podatku rolnego, jeśli jesteś osobą prawną lub jednostką czy spółką niemającą osobowości prawnej.
Do 20 marca:
- jako pracodawca wpłać składki na PFRON za luty 2025 r.;
- jeśli jesteś w grupie pozostałych płatników składek, wpłać składki ZUS na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, FP, FGŚP, prześlij deklarację rozliczeniową ZUS DRA oraz imienny raport miesięczny ZUS RCA;
- wpłać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów osób fizycznych za luty 2025r;
- wpłać zaliczkę na podatek dochodowy od pracowników zatrudnionych na umowę o pracę oraz z tytułu umów zlecenia i o dzieło za luty 2025;
- wpłać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych oraz z umów najmu i dzierżawy, za luty 2025r.;
- wpłać zaliczkę na podatek dochodowy od osób prawnych za luty 2025 r.;
- wpłać podatek od przychodów z budynków (tzw. Podatek minimalny) za luty 2025 r.;
- wpłać zaliczkę na podatek dochodowy pobraną za luty 2025 r., jeśli działasz w imieniu spółki dominującej reprezentującej podatkową grupę kapitałową;
- wpłać ryczałt od dochodów spółek (tzw. Estoński CIT) z tytułu ukrytych zysków i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, jeżeli w lutym 2025 dokonano wypłaty, wydatku lub wykonano świadczenie; z tytułu zmiany wartości składników majątku, jeżeli do przejęcia, przekształcenia lub wniesienia wkładu niepieniężnego doszło w lutym 2025 r.;
- zapłać podatek dochodowy z tytułu przekazania beneficjentom świadczeń w lutym 2025, bądź przekazania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w lutym 2025, jeśli działasz w imieniu fundacji rodzinnej;
- wpłać jako płatnik, zaliczkę na podatek od dochodu oraz prześlij podatnikowi informację o wpłaconej zaliczce, odpowiednio: PIT-ISN i CIT-ISN, jeśli działasz w imieniu spółki nieruchomościowej, której udziały (akcje), ogół praw i obowiązków, tytuły uczestnictwa lub prawa o podobnym charakterze zostały zbyte w lutym 2025 r.;
- złóż sprawozdanie o podmiotach zlecających usługi magazynowania, przeładunku lub dystrybucji paliw ciekłych za poprzedni miesiąc – dotyczy przedsiębiorstw energetycznych;
- złóż sprawozdanie o rodzajach oraz ilości wytworzonych, przywiezionych i wywiezionych paliw ciekłych za poprzedni miesiąc – dotyczy przedsiębiorstw energetycznych, które posiadają koncesję na wytwarzanie paliw ciekłych lub koncesję na obrót nimi z zagranicą oraz podmiotów przywożących paliwa ciekłe do swojej działalności.
Do 25 marca:
- wpłać podatek VAT za luty 2025 i prześlij JPK_V7M oraz JPK_V7K (część ewidencyjna);
- prześlij informację podsumowującą o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE za luty 2025 r.;
- wpłać podatek akcyzowy za luty 2025 i złóż deklarację dla podatku akcyzowego (AKC-4);
- złóż deklarację VAT-8, VAT-9M, VAT-12za luty 2025;
- oblicz i wpłać opłatę cukrową za luty 2025 oraz złóż informację CUK;
- wpłać podatek od sprzedaży detalicznej za luty 2025 – deklaracja PSD-1;
- oblicz i wpłać opłatę paliwową za luty 2025 oraz złóż informację o tej opłacie;
- oblicz i wpłać opłatę emisyjną za luty 2025 oraz złóż informację o tej opłacie;
- złóż informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26), jeśli pierwszy wydatek związany z pojazdami wystąpił w poprzednim miesiącu;
- przekaż do PFRON dokumenty dotyczące dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników za luty 2025 r.
Do 31 marca:
- złóż deklarację na podatek od nieruchomości (DN-1) na rok podatkowy, jeśli działasz w imieniu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej lub spółki nieposiadające osobowości prawnej i terminowo zawiadomiłeś wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korzystaniu z dłuższego terminu na złożenie deklaracji;
- przygotuj roczne sprawozdanie finansowe za 2024 rok, jeśli działasz w imieniu spółki zarejestrowanej w KRS, w której rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym;
- złóż informację o korzystaniu ze środowiska i zapłać opłatę za korzystanie ze środowiska;
- wpłać opłatę produktową za produkty należną za 2024 rok;
- złóż urzędowi skarbowemu zeznanie CIT-8lub CIT-8AB za 2024 rok (wraz z załącznikami) i zapłać wynikający z zeznania podatek, jeśli działasz w imieniu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych albo podatnika CIT, u którego rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym;
- złóż deklarację CIT-8E(wraz z załącznikiem) za 2024 rok i zapłać ryczałt, jeśli działasz w imieniu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych albo podatnika CIT, u którego rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym;
- złóż deklarację CIT-8FRza 2024 rok, jeśli działasz w imieniu fundacji rodzinnej, w której rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym;
- złóż wniosek o refundację składek za styczeń 2025, jeśli korzystasz z refundacji składek emerytalno-rentowych przez PFRON;
- łóż deklarację VII-DO i rozlicz podatek VAT od transakcji zrealizowanych w lutym 2025 r., jeśli jesteś podatnikiem rozliczającym podatek VAT w ramach szczególnej procedury Import One Stop Shop (IOSS);
- jeśli działasz w imieniu przewoźnika drogowego, złóż do urzędu, który wydal ci pozwolenie: oświadczenie o liczbie osób zatrudnionych i informację o średniej arytmetycznej liczby zatrudnionych kierowców.
Z początkiem nowego miesiąca warto przypomnieć sobie o ważnych terminach składania wniosków przed przedsiębiorców w kwietniu:
Do 7 kwietnia:
- wpłać podatek dochodowy w formie karty podatkowej za marzec 2025;
- wpłać zryczałtowany podatek dochodowy pobrany w marcu 2025 r. od należności wypłaconych zagranicznej osobie prawnej z tytułów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 3-6, art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o pdop;
- wpłać zryczałtowany podatek dochodowy pobranego w marcu 2025 r. od przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a podatnikom przekazanie informacji o pobranym podatku (CIT-7);
- złóż deklarację o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków (PIT-NZ i PIT-NZS) za marzec 2025 r. oraz wpłać podatek należny wynikający z deklaracji;
- złóż deklarację o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków CIT-NZ za marzec 2025 r. oraz wpłać podatek należny wykazany w tej deklaracji;
- złóż deklarację VAT-14 o należnych kwotach podatku VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych za marzec 2025 r.
Do 10 kwietnia:
- złóż zgłoszenie INTRASTAT za marzec 2025 r.
Do 15 kwietnia:
- wpłać podatek od nieruchomości i podatku leśnego za kwiecień 2025 r. – dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych oraz spółki nieposiadające osobowości prawnej;
- wnieś opłatę recyklingową za torby foliowe, pobrane w I kwartale 2025 r.;
- wpłać składki ZUS za marzec 2025 r. – dotyczy płatników składek posiadających osobowość prawną;
- wpłać do PPK.
Do 22 kwietnia:
- wpłać za marzec 2025 r. miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i od osób prawnych;
- wpłać za marzec 2025 r. pobrane zaliczki od przychodów ze stosunku pracy;
- wpłać za marzec 2025 r. pobranych zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku dochodowego;
- wpłać za marzec 2025 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych;
- wpłać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i od osób prawnych za I kwartał 2025 r.;
- wpłać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za I kwartał 2025 r.;
- wpłać, jako spółkę dominującą reprezentującą podatkową grupę kapitałową, zaliczkę na podatek pobraną za marzec 2025 r.;
- wpłać należny zryczałtowany podatek, jeżeli w marcu 2025 r. dochód z dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wydatkował niezgodnie z przeznaczeniem określonym w oświadczeniu CIT-5 czy prowadzisz spółkę, która w marcu 2025 r. utraciła prawo do zwolnienia;
- wpłać jako spółka nieruchomościowa lub przedstawiciel podatkowy spółki nieruchomościowej zaliczkę na podatek za marzec 2025 r. od dochodu (PIT-ISN i CIT-ISN);
- wpłać za marzec 2025 r. podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem;
- wpłać ryczałt od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) z tytułu: ukrytych zysków i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą – jeżeli w marcu 2025 r. dokonałeś wypłaty, wydatku lub wykonano świadczenie; zmiany wartości składników majątku – jeżeli do przejęcia, przekształcenia lub wniesienia wkładu niepieniężnego doszło w marcu 2025 r.;
- wpłać podatek od świadczenia lub mienia, które fundacja rodzinna przekazała lub postawiła do dyspozycji w marcu 2025 r.;
- wpłać składki ZUS za marzec 2025 r. – dotyczy pozostałych płatników składek (z wyłączeniem jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych oraz osób prawnych);
- wpłać na PFRON za marzec 2025 r.
Do 25 kwietnia:
- wpłać podatek VAT za marzec 2025 r.;
- wpłać podatek VAT za I kwartał 2025 r.;
- złóż deklarację VAT-8, VAT-9M, VAT-12 za marzec 2025 r.;
- prześlij plik JPK_V7M za marzec 2025 r.;
- prześlij plik JPK_V7K za marzec 2025 r. (część ewidencyjna) oraz za I kwartał 2025 r. (część deklaracyjna);
- wpłać podatek akcyzowy za marzec 2025 r. oraz złóż deklarację dla podatku akcyzowego;
- prześlij informację podsumowującą o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE za marzec 2025 r.;
- złóż deklarację VAT-13 jako przedstawiciela podatkowy za marzec 2025 r.;
- rozlicz podatek cukrowy należny za marzec 2025 r.;
- rozlicz podatek od sprzedaży detalicznej PSD-1 za marzec 2025 r.;
- przekaż do PFRON dokumenty dotyczące dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników za marzec 2025 r.;
Do 30 kwietnia:
- złóż oświadczenia o przekazaniu lub wycofaniu zgody na przekazanie 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego za 2024 r. (PIT-OP), jeśli jesteś podatnikiem, który od organu rentowego otrzymał roczne obliczenie podatku PIT-40A, a podatek w nim wykazany jest dla Ciebie podatkiem należnym za ten rok;
- złóż informację o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację w 2024 r. (PIT-RBi PIT-RBS);
- jako osoba fizyczna złóż zeznania za 2024 r. (PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39) oraz pamiętaj o uiszczeniu wynikającym z zeznania kwoty do zapłaty;
- jako przedsiębiorstwo w spadku, złóż roczne zeznania za 2024 r. (PIT-28S, PIT-36S, PIT-36LS) oraz pamiętaj o uiszczeniu wynikającym z zeznania kwoty do zapłaty;
- złóż informację o kosztach uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę w 2024 r. (PIT-CSRi PIT-CSRS);
- złóż informację PIT-DZ, jeśli w 2024 r. korzystałeś z ulgi dla rodzin 4+;
- wpłać za 2024 r. ryczałt od przychodów zagranicznych osób, które przeniosły miejsce zamieszkania do Polski w 2024 r.;
- przekaż drogą elektroniczną Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe za 2024 r., jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych (prowadzących księgi rachunkowe) obowiązany do jego sporządzenia;
- jako osoba fizyczna przekaż urzędowi skarbowemu deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej za 2024 r. (DSF-1) oraz zapłać daninę wynikającą z tej deklaracji;
- przekaż drogą elektroniczną ministrowi właściwemu do spraw gospodarki sprawozdania o stosowanych terminach zapłaty w transakcjach handlowych (dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o pdop);
- złóż do urzędu skarbowego oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia dla dotacji z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego;
- złóż deklarację dla rozliczenia podatku VAT w zakresie procedury importu VII-DO za marzec 2025 r.;
- złóż deklarację dla rozliczania podatku VAT w zakresie procedury unijnej VIU-DO za I kwartał 2025 r.;
- złóż deklarację dla rozliczenia podatku VAT w zakresie procedury nieunijnej VIN-DO za I kwartał 2025 r.;
- udostępnij KAS ewidencji o transgranicznych płatnościach za I kwartał 2025 r.;
- jako osoba niepełnosprawna prowadząca działalność gospodarzą przekaż do PFRON wniosek o refundację zapłaconych składek emerytalno-rentowych za luty 2025 r.
Źródło: gofin.pl
Przedsiębiorco, jeśli posiadasz firmę zarejestrowaną w KRS lub CEiDG, może obowiązywać Cię system e-Doręczeń. Ustawa o doręczeniach elektronicznych określa terminy ich wdrażania – w zależności od daty rejestracji firmy w CEIDG lub KRS:
- firmy, które będą rejestrować działalność w CEIDG lub KRS od 1 stycznia 2025 roku, założą skrzynki do e-Doręczeń podczas rejestracji
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 roku, muszą mieć adres do e- Doręczeń od 1 października 2026 roku
- firmy, które zarejestrowały lub zarejestrują działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 roku.
Jak założyć adres do e-Doręczeń?
- Złóż wniosek na stronie binzes.gov.pl poprzez Konto Przedsiębiorcy
Aby złożyć wniosek niezbędne są dokumenty: numer KRS firmy, adres do korespondencji firmowej, imię i nazwisko administratora skrzynki, adres e-mail oraz numer PESEL (lub Identyfikator Europejski).
Jeśli nie posiadasz pełnomocnictwa do reprezentowania firmy, które wynika wprost z zapisów KRS, potrzebne będą również:
- pełnomocnictwo elektronicznie podpisane przez przedsiębiorcę (lub kopia pełnomocnictwa potwierdzona elektronicznie za zgodność z oryginałem przez przedsiębiorcę, notariusza lub pełnomocnika przedsiębiorcy)
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa.
- Podpisz wniosek
Wniosek podpisywany jest z użyciem podpisu osobistego, podpisu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego (konieczne może być złożenie podpisów przez wszystkie osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy lub pełnomocnika).
- Następnie Twój wniosek zostanie poddany weryfikacji. Informację o założeniu adresu i skrzynki do e-Doręczeń otrzymasz na podany adres mailowy
- Aktywuj swój adres, aby został wpisany do bazy adresów elektronicznych.
Po założeniu i aktywacji adresu uzyskasz dostęp do darmowej skrzynki do e-Doręczeń dla swojej firmy. Skrzynka w Koncie Przedsiębiorcy umożliwi ci wysyłanie, odbieranie i przechowywanie wiadomości, a także dostęp do adresów wpisanych do BAE. Jeśli jesteś przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG możesz sam zarządzać skrzynką albo wyznaczyć administratora, który będzie to robił w twoim imieniu. Przedsiębiorcy wpisani do KRS muszą wyznaczyć administratora skrzynki.
(Pamiętaj, że brak adresu i skrzynki do systemu będą skutkować tradycyjnym kontaktem z urzędami. Oznacza to, że korespondencja nadal będzie przesyłana w formie papierowej za potwierdzeniem odbioru.)
- Podstawa prawna – Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych
Źródło: binzes.gov.pl