Dziesiątka Rzecznika MŚP
Konferencja programowa nr 2
Regionalizacja i powiązanie płacy minimalnej z obiektywnym parametrem ekonomicznym
08.06.2021 r. godz. 11.00
PODSUMOWANIE
Postulat regionalizacji i powiązania płacy minimalnej z obiektywnym parametrem ekonomicznym przedstawiony został podczas XXIV Posiedzenia Rady Przedsiębiorców, będącego zarazem drugą konferencją programową Dziesiątki Rzecznika MŚP – zbioru najważniejszych dla przedsiębiorców postulatów zmian systemowych. Posiedzenie zostało zorganizowane we współpracy z Business Centre Club, pod patronatem medialnym Polskiej Agencji Prasowej.
– W sprawie płacy minimalnej powinien być zawiązany szeroki konsensus. Nie chcemy robić czegoś przeciwko pracownikom, czy związkom zawodowym. To ma być rozwiązanie nie „przeciw”, a „dla” – dobre dla wszystkich. Uważamy, że płaca minimalna powinna rosnąć, ale w pewnym powiązaniu z ogólną sytuacją na rynku pracy. Przedstawimy rozwiązania, z których, mam nadzieję, rząd będzie mógł skorzystać – mówił podczas spotkania Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
– Pytanie jak połączyć cele społeczne płacy minimalnej z rachunkiem ekonomicznym, oraz jak spowodować, by płaca minimalna była przewidywalna i pozwalająca projektować rozwój firmy tak, by w średnim i dłuższym okresie czasu nastąpił wzrost zarobków? Niech płaca minimalna wynosi nawet i 10 tys. zł, ale musi to faktycznie wynikać z rachunku ekonomicznego firm. Nie może to być tylko cel społeczny – dodał Marek Goliszewski, Prezes Business Centre Club.
SPRAWIEDLIWA STAWKA – POŁOWA ŚREDNIEGO WYNAGRODZENIA W POWIECIE?
Fundacja Republikańska zaprezentowała raport przygotowany na zlecenie Rzecznika, który zakłada zróżnicowanie stawek minimalnych i ustalenie ich w wysokości połowy średniego wynagrodzenia w danym powiecie.
Radca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Kamil Rybikowski przedstawił historię płacy minimalnej. Edyta Wyrodek z Biura Rzecznika, wskazała że według rekomendacji OECD i Banku Światowego dla Polski podnoszenie płacy minimalnej powinno przebiegać w oparciu o analizę sytuacji na rynku pracy, w tym szczególnie o wysokość średniego wynagrodzenia, a jej regionalne zróżnicowanie pozwoli na lepsze dopasowanie do warunków rynkowych.
Przedstawicielka NSZZ „Solidarność”, Barbara Surdykowska uczuliła na trudności związane z dostępem do danych publicznych, szczególnie jeśli chodzi o firmy zatrudniające do 9 osób. Mateusz Benedyk, Dyrektor Generalny Instytutu im. Ludwiga Misesa, zaznaczył z kolei, że regionalizacja taka ma sens, tylko jeśli obniżymy płacę minimalną w uboższych powiatach, a nie jedynie podniesiemy w najbogatszych.
– Obecnie stosunkowo silne zróżnicowanie regionalne jest dodatkowo utrwalane, a nie zmniejszane, właśnie przez utrzymywanie nadmiernie wysokiej, szkodliwej dla słabszych ekonomicznie regionów, ogólnokrajowej wysokości płacy minimalnej. Coroczna praktyka wyznaczania, czy też niby – negocjowania płacy minimalnej w ramach dialogu społecznego, rząd traktuje jako „bezkosztowy”, ale jedynie dla budżetu państwa, i to pozornie, bo finansowany ze środków pracodawców, instrument polityki społecznej – powiedział Witold Michałek, Ekspert Business Centre Club.
– Ta regionalizacja już istnieje! Na poziomie kontynentalnym, europejskim. Przecież pomiędzy poszczególnymi krajami mamy zróżnicowane płace minimalne. Łatwo sobie wyobrazić co by było gdyby była jedna stawka płacy minimalnej w całej Europie. Polska opowiadała się przeciwko podwyższaniu i ujednolicaniu tych stawek, bo wszyscy zdawali sobie sprawę, że to byłoby niekorzystne nie tylko dla naszych pracodawców, ale też i dla pracowników, którzy straciliby pracę, bo nasze firmy wypadłyby z rynku. Pytanie więc, dlaczego tak boimy się tej regionalizacji na poziomie krajowym, której bronimy na poziomie unijnym – podsumował Mikołaj Kruczyński, Koordynator Rady Przedsiębiorców.
GENEZA POWSTANIA DZIESIĄTKI
W listopadzie 2019 roku Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zwrócił się do Rady Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP z prośbą o przedstawienie najważniejszych 4 postulatów systemowych zmian w obszarze prawa gospodarczego i otoczenia biznesu, które ułatwią funkcjonowanie wszystkim przedsiębiorcom w Polsce. Rozpoczęta wtedy kadencja Sejmu była okazją do wystąpienia środowiska przedsiębiorców do rządzących z postulatami ważnymi dla gospodarki. Zależało nam, aby już początek tego okresu stał się momentem, w którym strona rządowa otrzyma od świata biznesu listę kilku konkretnych propozycji, które będą mogły stać się bodźcem do kontynuacji rozwoju przedsiębiorczości w Polsce.
Naszym założeniem było, aby proponowane postulaty pozytywnie oddziaływały na otoczenie prawne i ekonomiczne biznesu, a jednocześnie mogły stać się wspólnym głosem całego środowiska przedsiębiorców w Polsce. Zarazem istotne było, aby w miarę możliwości, nie generowały one zbyt wysokich kosztów dla budżetu, dzięki czemu szansa na finalne wdrożenie ich w życie zostanie znacznie zwiększona.
Po licznych konsultacjach z nadesłanych 157 propozycji w drodze powszechnego konsensusu wyłoniliśmy 10 obejmujących oczekiwania zarówno dużych jak i małych firm. Niestety pandemia koronawirusa zatrzymała nasze działania w tym zakresie. Dziś możemy powoli myśleć o powrocie do tej inicjatywy. Jest ona bowiem doskonałym sposobem wsparcia odbudowy gospodarki po pandemii koronawirusa.
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców wraz z Business Centre Club rozpoczęli cykl konferencji mających na celu zaprezentowanie i rozpropagowanie najpotrzebniejszych zmian systemowych dla przedsiębiorców.
Podczas spotkania poruszona została problematyka uciążliwości ryczałtowych składek na ubezpieczenie społeczne przedsiębiorców, w tym przede wszystkim postulat wykreślenia z ustawy „Mały ZUS Plus” limitu przychodowego w wysokości 120 tysięcy złotych oraz ograniczenia czasowego możliwości korzystania z tej formy opłacania składek.
AGENDA
11:00 | Wprowadzenie
|
11:10 | Płaca minimalna w Polsce – geneza i perspektywy
|
11:20 | Rekomendacje OECD i Banku Światowego dla Polski w zakresie płacy minimalnej
|
11.25 | Postulat regionalizacji płacy minimalnej oraz powiązania jej z obiektywnym wskaźnikiem – Raport Fundacji Republikańskiej
|
11.40 | Wpływ płacy minimalnej na rozwój rynku pracy
|
11.45 | Płaca minimalna z perspektywy związków zawodowych
|
11.50 | Ekonomia o płacy minimalnej
|
11.55 | Płaca minimalna z perspektywy pracodawców
|
12.00 | Odniesienie się do przedstawionej problematyki
|
12.05 | Podsumowanie
|
12.15 | Dyskusja |
FILM
Klauzula informacyjna – udział w posiedzeniu Rady Przedsiębiorców/Zespołów Roboczych
Zgodnie z obowiązkiem z art. 13 Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO), informujemy, że:
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, z siedzibą w Warszawie (00-679), przy ul. Wilczej 46, tel. 22 123 70 70 („Rzecznik”).
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można kontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania Państwa danych osobowych pod adresem mailowym: iod@rzecznikmsp.gov.pl lub pisemnie na adres: ul Wilcza 46, 00-679 Warszawa z dopiskiem „IOD”.
Dane osobowe będą przetwarzane w związku z udziałem w posiedzeniu Rady Przedsiębiorców/Zespołów Roboczych w celu organizacji posiedzenia, rejestracji jego przebiegu, archiwizacji oraz publikacji nagrań w serwisach społecznościowych Rzecznika. Podstawą przetwarzania danych jest niezbędność do wykonywania przez administratora zadań realizowanych w interesie publicznym (art. 6 ust. 1 lit. e RODO), określonych szczególnie w art. 8 i 9 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców (Dz.U. 2018, poz. 648). W przypadku osób uczestniczących w posiedzeniu, a nie będących członkami Rady/Zespołu, podstawą przetwarzania danych jest zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO). Dane osobowe nie będą wykorzystywane do podejmowania zautomatyzowanych decyzji, w tym profilowania. Uczestnictwo w posiedzeniu oznacza zgodę na rozpowszechnianie wizerunku przez publikację nagrań w serwisach społecznościowych Rzecznika – niewyrażenie takiej zgody należy zgłosić Administratorowi przed rozpoczęciem posiedzenia.
Podanie danych jest dobrowolne, jednak niezbędne w związku z udziałem w pracach Rady/Zespołu i realizacją zadań Rzecznika.
Dane stanowiące dokumentację archiwalną będą przechowywane w archiwach państwowych przez okresy wskazane w przepisach prawa.[1] Zapisy nagrań posiedzeń będą upubliczniane w mediach społecznościowych przez okres 2 lat.
Dane osobowe mogą być przekazywane następującym odbiorcom:
- podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora (tj. usługi IT i wsparcia technicznego, usługi archiwizacji, digitalizacji i niszczenia dokumentów, usługi doradcze i prawne), które przetwarzają dane na podstawie umowy z administratorem i wyłącznie zgodnie z jego poleceniami,
- niezależni zewnętrzni usługodawcy, dostawcy, partnerzy, będący odrębnymi administratorami (m.in. usług pocztowych i operacyjnych),
- organy ochrony prawnej i instytucje publiczne upoważnione do tego na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Każdej osobie przysługuje prawo do:
- żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania,
- wycofania zgody w dowolnym czasie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem,
- wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani/Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
W Polsce organem nadzorczym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, telefon: (22) 531 03 00