Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Oddział Terenowy w Poznaniu, zwrócił się przedsiębiorca z wnioskiem o interwencję, ponieważ ZUS Oddział Terenowy w Chrzanowie pozostawił bez rozpoznania złożone wnioski o świadczenie postojowe, o których mowa w Ustawie z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
W ocenie Rzecznika, ZUS zignorował takim postępowaniem ogólne zasady ustawy Prawo przedsiębiorców, wyznaczające standardy działania organów w codziennej praktyce i będące podstawą zaufania przedsiębiorców do administracji państwowej. Oczekując od ZUS podania faktycznej i prawnej podstawy pozostawienia wniosków bez rozpoznania, Rzecznik argumentował, że pozostawienie wniosków przedsiębiorcy bez formalnego i merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy uniemożliwia kontrolę instancyjną, a sprawa powinna być rozpoznana z uwzględnieniem zasady domniemania uczciwości przedsiębiorcy oraz zasady przyjaznej interpretacji przepisów.
W odpowiedzi na stanowisko Rzecznika, ZUS Oddział w Chrzanowie poinformował, że wnioski przedsiębiorcy o świadczenie postojowe zostaną rozpatrzone ponownie, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, w tym wskazywanych przez Rzecznika art. 10 i art. 11 Ustawy z dnia 6 marca 2018 roku Prawa przedsiębiorców.
– W warunkach pandemii szybkość załatwiania spraw i przychylność urzędników nabierają wyjątkowej wagi, dlatego interpretowanie przepisów tzw. ustawy Covidowej w oderwaniu od przepisów prawa wyrażonych w Konstytucji Biznesu jest uchybieniem, którego skutki mogą być dla przedsiębiorców szczególnie dotkliwe – mówi Rzecznik MŚP Adam Abramowicz. – Cieszy szczególnie zmiana podejścia ZUS w procedowanych sprawach i dostrzeganie przez organ administracji publicznej konieczności przestrzegania zasad wyrażonych w Ustawie Prawo Przedsiębiorców – podkreśla Adam Abramowicz.